Zapraszamy do lektury artykułu Ewy Czołpińskiej pt. Wieloletnia prognoza fi nansowa – doświadczenia po roku stosowania. Przewidywania, praktyka i wnioski de lege ferenda dostępnego niebawem w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.

 

FINANSE KOMUNALNE Nr 12/2011

ARTYKUŁY
 Leonard Etel
O potrzebie zmian w lokalnym prawie podatkowym – cz. 2

Niniejszy artykuł jest drugą częścią materiału stanowiącego wynik prac badawczych nad funkcjonowaniem i kierunkami zmian lokalnego prawa podatkowego. W części pierwszej autor wskazał główne mankamenty związane z funkcjonowaniem systemu podatków i opłat lokalnych. W poniższej – przedstawia zasadnicze kierunki reformy tej kategorii świadczeń podatkowych. Autor ma pewność, że reforma doprowadzi do powstania nowoczesnego modelu podatków zasilających budżety lokalne, podkreśla jednak, że nie będzie ona możliwa w drodze korekt dotychczasowych regulacji, lecz wymaga całościowej reformy lokalnego prawa podatkowego.


BUDŻET
Ewa Czołpińska
Wieloletnia prognoza fi nansowa – doświadczenia po roku stosowania. Przewidywania, praktyka i wnioski de lege ferenda

Przepisy reformujące sektor finansów publicznych wprowadziły – począwszy od 2011 r. – obowiązek opracowywania na poziomie jednostek samorządu terytorialnego (JST) wieloletniej prognozy finansowej (WPF). Z założenia miał to być dokument strategiczny, stanowiący podstawę rozwoju samorządów. Jednak w piśmiennictwie, również na łamach „Finansów Komunalnych”, wielokrotnie zwracano uwagę, że przepisy ustawowe są dość „nieszczęśliwe” i że sprowadzają WPF do czysto formalnej postaci dokumentu o charakterze wtórnym w stosunku do uchwały budżetowej. Podnoszono także, że ich stosowanie będzie sprawiało wiele problemów interpretacyjnych. Artykuł jest próbą podsumowania i usystematyzowania wniosków związanych z praktyczną stroną stosowania przepisów o WPF oraz wskazania rozwiązań, które mogłyby w znacznym stopniu uczynić WPF czymś potrzebnym i pożytecznym w JST.


Przemysław Pest
Udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatków dochodowych – konstrukcja prawna i znaczenie na przykładzie województwa dolnośląskiego

Artykuł porusza problematykę udziałów, które jednostki samorządu terytorialnego pozyskują z państwowych podatków dochodowych. Materiał podzielono na dwie części. W pierwszej omówiono: charakter prawny udziałów, podstawowe elementy ich konstrukcji prawnej, przesłanki, na podstawie których ustalana jest wysokość udziałów, a także zasady podziału oraz tryb przekazywania kwot udziałów dla poszczególnych szczebli samorządu przez organy podatkowe państwa. W drugiej zaprezentowano dane dotyczące wysokości wpływów z tytułu udziałów w podatkach dochodowych na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego w porównaniu z ogólną kwotą dochodów samorządu terytorialnego, dochodami własnymi oraz transferami z budżetu państwa do budżetów samorządowych. Dane te dotyczą województwa dolnośląskiego i obejmują lata 1991−2010.


PODATKI I OPŁATY LOKALNE
Elżbieta Rogala
Jednostka budżetowa gminy jako odrębny podatnik VAT

Mimo że działalność gminy nie obejmuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, część jej aktywności spełnia definicję działalności gospodarczej. Gmina prowadzi ją zazwyczaj za pośrednictwem jednostek i samorządowych zakładów budżetowych, które może powoływać w celu realizacji zadań własnych. W związku z tym pojawia się pytanie, czy jednostki prowadzące taką działalność powinny zostać zarejestrowane z gminą jako jeden podatnik VAT, czy też każda z nich powinna się zarejestrować jako odrębny od gminy podatnik VAT. Autorka analizuje problem, uwzględniając przepisy ustawy o finansach publicznych, doktrynę podatkową oraz stanowisko Ministra Finansów.


NADZÓR I KONTROLA
Przemysław Sperczyński
Finanse gminne w latach 2008–2010 – analiza problemów i tendencji na podstawie kontroli kompleksowych przeprowadzonych przez wszystkie RIO – cz. I

Niniejszy artykuł powstał na podstawie sprawozdań z działalności regionalnych izb obrachunkowych za lata 2008−2010. Autor dokonał analizy problemów występujących w obszarze finansów gminnych oraz podjął próbę określenia kierunku rozwoju tych finansów, wynikającego z ustaleń kontroli przeprowadzonych przez regionalne izby obrachunkowe.


DYLEMATY
Adam Bartosiewicz
Przekazanie mienia komunalnego w związku ze zmianą granic gmin a VAT

W czasie zmiany granic jednostek samorządu terytorialnego (gmin) może pojawić się konieczność przekazania mienia komunalnego przez jedną gminę innej gminie. Następuje to na podstawie porozumienia przez zainteresowane gminy, w wyniku którego gmina otrzymująca mienie często wypłaca gminie je przekazującej pewne kwoty pieniężne. Wówczas pojawia się problem: czy te kwoty należy opodatkować podatkiem od towarów i usług, traktując samą czynność przekazania jako czynność podlegającą VAT? Odpowiedzi na to pytanie udziela niniejsze opracowanie.


ORZECZNICTWO
Krzysztof Radzikowski
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości sieci kablowych a normatywne wyodrębnienie obiektów liniowych jako nowego rodzaju budowli w rozumieniu prawa budowlanego (glosa do wyroków WSA w Łodzi z 8.03.2011 r. oraz WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 26.05.2011 r.)

Wyroki: WSA w Łodzi z 8.03.2011 r. oraz WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 26.05.2011 r. Zmiana definicji pojęcia „budowla”, zawartej w prawie budowlanym na mocy ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnej, wpływa na zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Po tej zmianie kanalizacja kablowa, w której umieszczana jest linia telekomunikacyjna, stanowi obiekt liniowy, a w konsekwencji budowlę w rozumieniu prawa budowlanego. Z kolei linia telekomunikacyjna umieszczona w tej kanalizacji – w odróżnieniu od samej kanalizacji oraz linii kablowej umieszczonej bezpośrednio na lub w ziemi – nie jest ani budowlą, ani jej częścią, ani też urządzeniem budowlanym. W konsekwencji, linia taka nie mieści się również w pojęciu obiektu budowlanego ani urządzenia budowlanego w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.


RECENZJE
Leonard Etel
Recenzja pracy Mariusza Popławskiego, Uchwały podatkowe w nadzorze regionalnych izb obrachunkowych

Niniejszy artykuł jest drugą częścią materiału stanowiącego wynik prac badawczych nad funkcjonowaniem i kierunkami zmian lokalnego prawa podatkowego. W części pierwszej autor wskazał główne mankamenty związane z funkcjonowaniem systemu podatków i opłat lokalnych. W poniższej – przedstawia zasadnicze kierunki reformy tej kategorii świadczeń podatkowych. Autor ma pewność, że reforma doprowadzi do powstania nowoczesnego modelu podatków zasilających budżety lokalne, podkreśla jednak, że nie będzie ona możliwa w drodze korekt dotychczasowych regulacji, lecz wymaga całościowej reformy lokalnego prawa podatkowego.