Pytanie:
Czy kierownik jednostki organizacyjnej (służby zdrowia) ma obowiązek wyznaczyć na wniosek burmistrza osobę do prac w Miejskim Zespole Zarządzania Kryzysowego z ramienia tej jednostki?

Odpowiedź:
Miejski zespół zarządzania kryzysowego, jest powoływany przez prezydenta miasta, który kieruje pracami tego zespołu i wskazuje osoby, które mają wchodzić w skład zespołu. Co do zasady, to prezydent miasta powinien wskazać pracownika jednostki organizacyjnej gminy, który ma wejść do składu zespołu, przy czym, wydaje się, iż nie jest zabronione aby wójt wezwał kierownika danej jednostki do wskazania pracownika tej jednostki, który z uwagi na swoje kwalifikacje, ma największe kompetencje do zasiadania z zespole.

Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym dalej u.z.k., prezydent miasta, może powołać miejski zespół zarządzania kryzysowego, będący organem pomocniczym prezydenta. W myśl art. 19 ust. 6 u.z.k., pracami tego zespołu kieruje wójt. W skład zespołu, mogą wejść m.in. osoby zatrudnione w urzędzie gminy, gminnych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach pomocniczych. Tym samym, rozstrzygając pierwszą kwestię, należy stwierdzić, iż u.z.k., dopuszcza, aby w skład miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego, weszła osoba będąca pracownikiem jednostki organizacyjnej gminy, działającej w zakresie ochrony zdrowia. Ustawa nie wprowadza bowiem ograniczenia, które wykluczałoby możliwość powoływania w skład zespołu osób, zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych, działających w sektorze ochrony zdrowia.

Co prawda, ww. przepis nie rozstrzyga jednoznacznie, kto dokonuje powołania pracownika jednostki organizacyjnej gminy, do miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego, ale wydaje się, iż inicjatywa w tym zakresie należy do wyłącznej kompetencji prezydenta miasta, jako inicjatora powołania całego zespołu. Za powyższym przemawia również fakt, iż skoro w myśl art. 19 ust. 7 u.z.k., prezydent miasta jest uprawniony do zapraszania do zespołu również innych, niż wskazanych w art. 19 ust. 6 u.z.k. osób, to należy uznać, iż tym bardziej to jemu przysługuje prerogatywa do powoływania w skład zespołu osób wskazanych w art. 19 ust. 6 u.z.k.

W konsekwencji, należy stwierdzić, iż w świetle zapisów u.z.k., sam akt powołania danego pracownika do miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego, powinien pochodzić bezpośrednio od prezydenta miasta. Jednakże, nie wyklucza to możliwości, aby prezydent, zwrócił się do kierownika danej jednostki organizacyjnej, o wskazanie, spośród podległych jemu pracowników najlepszego kandydata, na członka zespołu. Sytuacja taka ma swoje uzasadnienie zwłaszcza w dużych gminach, gdzie prezydent siłą rzeczy nie zna wszystkich pracowników działających w gminnym aparacie administracji. W tym kontekście, nie tylko dopuszczalne, ale i zasadne wydaje się zwrócenie się do kierownika jednostki organizacyjnej, o wskazanie kandydata. Kierownik danej jednostki organizacyjnej, zna bowiem swoich pracowników, dzięki czemu będzie w stanie wskazać prezydentowi osobę, które będzie posiadała najlepsze kwalifikacje do zasiadania w tym zespole. Reasumując, należy wskazać, iż na kierowniku miejskiej jednostki organizacyjnej, spoczywa obowiązek wskazania na wezwanie prezydenta, osoby do udziału w miejskim zespole zarządzania kryzysowego. 

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Artykuł pochodzi z programu Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami