Gmina planuje budowę szerokopasmowej sieci dystrybucyjnej (internetowej) w ramach której realizowane będą wieże bazowe o wysokości około 80 m i maszty abonenckie zlokalizowane na budynkach. Jako typowa sieć telekomunikacyjna wykorzystywać będzie przesył radiowy. Maszty abonenckie składać się będą z konstrukcji wsporczej/nośnej oraz zawieszonych na niej radiowych urządzeniach nadawczo-odbiorczych i anten. Konstrukcje wsporcze będą różnego rodzaju. Przy mniejszych wysokościach stosowane będą zwykłe aluminiowe maszty antenowe, a przy wyższych (nawet do 12 m) lekkie aluminiowe maszty kratownicowe z odciągami (waga jednego segmentu kratownicowego 5 kg).
Czy na realizację tego typu inwestycji należy patrzeć całościowo i wymagać uzyskania pozwolenia na budowę?
Czy też odrębnie: należy uzyskać pozwolenie na budowę dla wież bazowych, a pozostałe elementy zgłosić?
Jak należy traktować maszty antenowe instalowane na dachu, czy jako urządzenia budowlane o wysokości powyżej 3 m, czy jako wolnostojące maszty antenowe a więc budowle wymagające pozwolenia na budowę?
Odpowiedź:
Budowa obiektów szerokopasmowej sieci internetowej w różnych lokalizacjach stanowi odrębne zamierzenia budowlane. Budowa wolnostojących wież bazowych wymaga pozwolenia na budowę. Wykonywanie robót budowlanych polegających na montażu stacji bazowych na istniejących obiektach wymaga zgłoszenia jeżeli dotyczy urządzeń o wysokości powyżej 3 m. Gdy chociaż jeden z elementów współtworzących zamierzenie budowlane zalicza się do robót wymagających pozwolenia na budowę, to całe zamierzenie podlega obowiązkowi uzyskania tego pozwolenia. Obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę dotyczy jednak wszystkich elementów zamierzenia budowlanego, jeżeli w świetle przepisów o ochronie środowiska, budowanym lub montowanym instalacjom można przypisać status "przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko."
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 4 Prawa budowlanego , prawo zabudowy odnoszone jest z reguły do nieruchomości gruntowej i w odniesieniu do tejże nieruchomości definiowane jest zamierzenie budowlane. Jeżeli mamy do czynienia z nieruchomościami sąsiadującymi zamierzenie budowlane może oczywiście obejmować większy teren. Co do zasady zakres zamierzenia budowlanego określa inwestor. Nie ma jednak głębszego uzasadnienia traktowanie jako jednego zamierzenia robót budowlanych dotyczących różnych obiektów budowlanych, położonych w różnych lokalizacjach, nawet jeżeli występują funkcjonalne powiązania między tymi obiektami lub urządzeniami montowanymi na tych obiektach.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 Prawa budowlanego , roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29-31 Prawa budowlanego . Wśród wyjątków od obowiązku uzyskania pozwolenia ustawa wymienia instalowanie urządzeń na obiektach budowlanych (art. 29 ust. 2 pkt 15 Prawa budowlanego ). Jedynie wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu urządzeń o wysokości powyżej 3 m na obiektach budowlanych wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 3 lit. b Prawa budowlanego ). Co za tym idzie, budowa wolnostojących wież bazowych wymaga pozwolenia na budowę. Wykonywanie robót budowlanych polegających na montażu stacji bazowych na istniejących obiektach wymaga zgłoszenia jeżeli dotyczy urządzeń o wysokości powyżej 3 m.
"Gdy chociaż jeden z elementów współtworzących zamierzenie budowlane zalicza się do robót wymagających pozwolenia na budowę, to całe zamierzenie podlega obowiązkowi uzyskania tego pozwolenia (art. 33 ust. 1 zd. 1 Prawa budowlanego ), (...) Przy wykładni ustawowego wyjątku od obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, powinna obowiązywać reguła wykładni ścisłej, zaś wykluczona powinna być rozszerzająca wykładnia pojęcia montażu, jako obejmującego budowę elementów umożliwiających ten montaż czy tworzących z urządzeniem montowanym całość techniczną." (wyrok WSA z dnia 28 marca 2008 r., II SA/Wr 381/2007).
Drugim wyjątkiem dla możliwości stosowania zgłoszeń jest status przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. Stosownie do brzmienia art. 29 ust. 3 Prawa budowlanego , pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięcia mogące znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, które nie są bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynikają z tej ochrony, w rozumieniu ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - dalej u.u.i.ś.
Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) - dalej r.p.m.o.ś., w zw. z art. 173 ust. 1 u.u.i.ś. , status planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, z którym wiąże się też obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, posiadają m.in.: instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt 7 r.p.m.o.ś., z wyłączeniem radiolinii, emitujące pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 0,03 MHz do 300 000 MHz, w których równoważna moc promieniowana izotropowo wyznaczona dla pojedynczej anteny wynosi: a) nie mniej niż 15 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 5 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, b) nie mniej niż 100 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 20 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, c) nie mniej niż 500 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 40 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, d) nie mniej niż 1 000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 70 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, e) nie mniej niż 2 000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 150 m i nie mniejszej niż 100 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, f) nie mniej niż 5 000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 200 m i nie mniejszej niż 150 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, g) nie mniej niż 10 000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 300 m i nie mniejszej niż 200 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)
Czy na realizację tego typu inwestycji należy patrzeć całościowo i wymagać uzyskania pozwolenia na budowę?
Czy też odrębnie: należy uzyskać pozwolenie na budowę dla wież bazowych, a pozostałe elementy zgłosić?
Jak należy traktować maszty antenowe instalowane na dachu, czy jako urządzenia budowlane o wysokości powyżej 3 m, czy jako wolnostojące maszty antenowe a więc budowle wymagające pozwolenia na budowę?
Odpowiedź:
Budowa obiektów szerokopasmowej sieci internetowej w różnych lokalizacjach stanowi odrębne zamierzenia budowlane. Budowa wolnostojących wież bazowych wymaga pozwolenia na budowę. Wykonywanie robót budowlanych polegających na montażu stacji bazowych na istniejących obiektach wymaga zgłoszenia jeżeli dotyczy urządzeń o wysokości powyżej 3 m. Gdy chociaż jeden z elementów współtworzących zamierzenie budowlane zalicza się do robót wymagających pozwolenia na budowę, to całe zamierzenie podlega obowiązkowi uzyskania tego pozwolenia. Obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę dotyczy jednak wszystkich elementów zamierzenia budowlanego, jeżeli w świetle przepisów o ochronie środowiska, budowanym lub montowanym instalacjom można przypisać status "przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko."
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 4 Prawa budowlanego , prawo zabudowy odnoszone jest z reguły do nieruchomości gruntowej i w odniesieniu do tejże nieruchomości definiowane jest zamierzenie budowlane. Jeżeli mamy do czynienia z nieruchomościami sąsiadującymi zamierzenie budowlane może oczywiście obejmować większy teren. Co do zasady zakres zamierzenia budowlanego określa inwestor. Nie ma jednak głębszego uzasadnienia traktowanie jako jednego zamierzenia robót budowlanych dotyczących różnych obiektów budowlanych, położonych w różnych lokalizacjach, nawet jeżeli występują funkcjonalne powiązania między tymi obiektami lub urządzeniami montowanymi na tych obiektach.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 Prawa budowlanego , roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29-31 Prawa budowlanego . Wśród wyjątków od obowiązku uzyskania pozwolenia ustawa wymienia instalowanie urządzeń na obiektach budowlanych (art. 29 ust. 2 pkt 15 Prawa budowlanego ). Jedynie wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu urządzeń o wysokości powyżej 3 m na obiektach budowlanych wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 3 lit. b Prawa budowlanego ). Co za tym idzie, budowa wolnostojących wież bazowych wymaga pozwolenia na budowę. Wykonywanie robót budowlanych polegających na montażu stacji bazowych na istniejących obiektach wymaga zgłoszenia jeżeli dotyczy urządzeń o wysokości powyżej 3 m.
"Gdy chociaż jeden z elementów współtworzących zamierzenie budowlane zalicza się do robót wymagających pozwolenia na budowę, to całe zamierzenie podlega obowiązkowi uzyskania tego pozwolenia (art. 33 ust. 1 zd. 1 Prawa budowlanego ), (...) Przy wykładni ustawowego wyjątku od obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, powinna obowiązywać reguła wykładni ścisłej, zaś wykluczona powinna być rozszerzająca wykładnia pojęcia montażu, jako obejmującego budowę elementów umożliwiających ten montaż czy tworzących z urządzeniem montowanym całość techniczną." (wyrok WSA z dnia 28 marca 2008 r., II SA/Wr 381/2007).
Drugim wyjątkiem dla możliwości stosowania zgłoszeń jest status przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. Stosownie do brzmienia art. 29 ust. 3 Prawa budowlanego , pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięcia mogące znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, które nie są bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynikają z tej ochrony, w rozumieniu ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - dalej u.u.i.ś.
Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) - dalej r.p.m.o.ś., w zw. z art. 173 ust. 1 u.u.i.ś. , status planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, z którym wiąże się też obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, posiadają m.in.: instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt 7 r.p.m.o.ś., z wyłączeniem radiolinii, emitujące pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 0,03 MHz do 300 000 MHz, w których równoważna moc promieniowana izotropowo wyznaczona dla pojedynczej anteny wynosi: a) nie mniej niż 15 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 5 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, b) nie mniej niż 100 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 20 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, c) nie mniej niż 500 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 40 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, d) nie mniej niż 1 000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 70 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, e) nie mniej niż 2 000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 150 m i nie mniejszej niż 100 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, f) nie mniej niż 5 000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 200 m i nie mniejszej niż 150 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny, g) nie mniej niż 10 000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 300 m i nie mniejszej niż 200 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)