Czy osoba, która ukończyła:
- średnią szkołę ekonomiczną,
- studia na kierunku ekonomia o specjalności finanse i rachunkowość oraz
magisterskie studia uzupełniające na kierunku zarządzanie i marketing w zakresie zarządzania działalnością gospodarczą - finanse i bankowość oraz posiada 3 lata praktyki w księgowości, może objąć stanowisko głównego księgowego w jednostce samorządu terytorialnego?
Odpowiedź
Osoba, o której mowa w pytaniu może być głównym księgowym w jednostce samorządu terytorialnego.
Jednostka samorządowa jest jednostką sektora publicznego, wobec czego należy sięgnąć do art. 45 ustawy o finansach publicznych , zgodnie, z którym głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
prowadzenia rachunkowości jednostki;
wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Głównym księgowym może być osoba, która:
ma obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, chyba że przepisy odrębne uzależniają zatrudnienie w jednostce sektora finansów publicznych od posiadania obywatelstwa polskiego;
ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
nie była prawomocnie skazana za przestępstwa: przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo karne skarbowe;
spełnia jeden z poniższych warunków:
ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości,
ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości,
jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,
posiada świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub certyfikat księgowy, wydane na podstawie odrębnych przepisów.
Powyższe powoduje, iż osoba, o której mowa w pytaniu spełnia kryteria umożliwiającej jej zatrudnienie w jednostce samorządu terytorialnego na stanowisku głównego księgowego.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Kwalifikacje głównego księgowego w jst
Jakie kwalifikacje musi posiadać osoba aplikująca na stanowisko głównego księgowego w jednostce samorządu terytorialnego?