Drogowa Inicjatywa Samorządowa to wspólne przedsięwzięcie Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu oraz władz lokalnych gmin i powiatów. Samorządy wspólnie gwarantują fundusze niezbędne do poprawy bezpieczeństwa przy drogach wojewódzkich, a dzięki wspólnemu finansowaniu powstają obiekty poprawiające bezpieczeństwo.
"Każdy kolejny kilometr chodnika i ścieżki rowerowej wpływa na zmniejszenie liczby wypadków. To samorządy lokalne wskazują, jakie inwestycje są dla mieszkańców najważniejsze, a w ramach Drogowej Inicjatywy Samorządowej zawsze realizujemy wszystkie kompletne wnioski zgłoszone przez gminy" - podkreślił we wtorek Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.
W ramach tegorocznej edycji programu realizowane w Kujawsko-Pomorskiem inwestycje są bardzo zróżnicowane. Na terenie gminy Świecie nad Wisłą, w Sulnowie skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 239 z drogą powiatową w kierunku Ernestowa jest przebudowywane na rondo. Dobudowana zostanie również kolejna zatoka autobusowa i fragment ścieżki rowerowej.
Projekt budowy ponad dwukilometrowej ścieżki rowerowej z Okonina do Mełna wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 533 wojewódzcy drogowcy realizują razem z gminą Gruta (powiat grudziądzki). Ciąg pieszo-rowerowy powstaje również pomiędzy Gniewkowem i Lipiem (powiat inowrocławski), gdzie inwestycję współfinansuje gmina Gniewkowo.
Oprócz budowy ciągów pieszo-rowerowych powstają także zatoki autobusowe w Mochlu przy drodze wojewódzkiej nr 244 (powiat bydgoski) i Piecewie przy drodze wojewódzkiej nr 543 (powiat brodnicki). W tej ostatniej miejscowości oraz w Grzybnie przy drodze wojewódzkiej nr 543 (powiat brodnicki) wraz z chodnikami ułożona zostanie także kanalizacja deszczowa.
Zarząd Dróg Wojewódzkich rozpoczął już przyjmowanie wniosków do czwartej edycji programu w roku 2014, a gminy zainteresowane wspólnymi projektami powinny złożyć wnioski do 15 września. Warunkiem niezbędnym realizacji zadań jest opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej oraz dysponowanie gruntem.
Samorząd województwa zapewnia 40 procent niezbędnych funduszy na każdy zakwalifikowany projekt, a resztę finansują gminy lub powiaty. W pierwszej edycji programu w 2010 roku zrealizowano inwestycje warte 5 mln złotych, a udział w programie wzięło dziesięć gmin. W drugiej edycji budowa chodników, kanalizacji, zatok autobusowych i ścieżek rowerowych na terenie dziewięciu gmin kosztowała ponad 4,2 mln zł, a obecnie realizowana jest już trzecia edycja z udziałem dziesięciu samorządów i większość prac wartych w sumie 4,2 mln zł, już trwa.