Ministerstwo Infrastruktury, udzielając odpowiedzi na interpelacje (nr 10723), wyjaśniło, iż na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, zadaniem prezydenta miasta jest przebudowa, remont i utrzymanie dróg krajowych w granicach administracyjnych miasta.
Na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy z 21 marca 1985 r. i drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.) w graniach miast na prawach powiatu, prezydent miasta jest zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych. Jest on odpowiedzialny za budowę, przebudowę, utrzymanie, remont i ochronę tych dróg publicznych dla których jest zarządcą. Koszty czynności dokonanych w ramach tych obowiązków pokrywa zaś budżet miasta.
Drogi krajowe w graniach miasta generują jednak duży ruch tranzytowy co stanowi spory kłopot dla miast na prawach powiatu. Ministerstwo infrastruktury rozwiązania problemu upatruje w budowie obwodnic takich miast. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powinna zrealizować program budowy obwodnic w taki sposób, aby ich przebieg znajdował się poza granicami miast. Wydaję się, iż w ten sposób spełnione zostaną zarówno oczekiwania mieszkańców narzekających na uciążliwości wynikające ze wzmożonego ruchu, jak i władz miasta, które zaoszczędzą środki finansowe wynikające z konieczności zapewnienia wyższych standardów utrzymania na drogach krajowych.
Na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy z 21 marca 1985 r. i drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.) w graniach miast na prawach powiatu, prezydent miasta jest zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych. Jest on odpowiedzialny za budowę, przebudowę, utrzymanie, remont i ochronę tych dróg publicznych dla których jest zarządcą. Koszty czynności dokonanych w ramach tych obowiązków pokrywa zaś budżet miasta.
Drogi krajowe w graniach miasta generują jednak duży ruch tranzytowy co stanowi spory kłopot dla miast na prawach powiatu. Ministerstwo infrastruktury rozwiązania problemu upatruje w budowie obwodnic takich miast. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powinna zrealizować program budowy obwodnic w taki sposób, aby ich przebieg znajdował się poza granicami miast. Wydaję się, iż w ten sposób spełnione zostaną zarówno oczekiwania mieszkańców narzekających na uciążliwości wynikające ze wzmożonego ruchu, jak i władz miasta, które zaoszczędzą środki finansowe wynikające z konieczności zapewnienia wyższych standardów utrzymania na drogach krajowych.
Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Gazeta Prawna z dnia 10 lutego 2010 r.