W wyniku ostatniej nowelizacji p.z.p. do ustawy wprowadzono wymóg, zgodnie z którym cena nie może stanowić kryterium oceny ofert o wadze większej niż 60 proc. za wyjątkiem określenia w przedmiocie zamówienia dostatecznych standardów jakościowych oraz kosztów cyklu życia. Na podstawie wyników przeprowadzonych przez stowarzyszenie "Inicjatywa dla Infrastruktury" na 100 przetargach o wartości powyżej 1 mln zł zamawiający spełniają warunki formalne, aczkolwiek kryteria pozacenowe, które stosowane są w przetargach nie wpływają w praktyce na wynik postępowania.
Cena jako jedyne kryterium oceny ofert w postępowaniu >>>
Jak wskazuje "DGP" podstawowymi, pozacenowymi kryteriami oceny ofert stosowanymi przez zamawiających w przetargach są okres gwarancji i skrócony termin realizacji zadania. Większość wykonawców w ofertach wskazują na możliwie najdłuższy okres gwarancji i jak najkrótszy termin wykonania robót budowlanych. Dlatego ostatecznie o wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje cena.
Zmiana przepisów nie wpłynęła więc na nastawienie osób organizujących przetargi, których głównym zadaniem jest to, aby nie można było zarzucić zamawiającemu naruszenia p.z.p. Dlatego tak bardzo potrzebne są wypracowane przez UZP wzorce stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert w przetargach.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna