Taką decyzję ogłosił w poniedziałek na konferencji prasowej prezydent miasta Piotr Jedliński. Proponowana stawka tzw. podatku śmieciowego to 4,40 zł od 1 metra sześciennego zużytej wody w przypadku selektywnej zbiórki odpadów lub 6,60 zł w przypadku braku segregacji odpadów.
Projekt uchwały w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty ma być wniesiony na grudniową sesję Rady Miejskiej.
Decyzję władz Koszalina ws. sposobu naliczania opłaty poprzedziły przeprowadzone na przełomie września i października konsultacje społeczne, w których wzięło udział 3 517 mieszkańców.
Najwięcej głosów - 48,68 proc. - oddano wówczas na metodę poboru opłaty za wywóz śmieci opartą na liczbie osób zamieszkujących daną nieruchomość.
Na drugim miejscu – 29,66 proc. – znalazła się metoda jednolitej opłaty dla każdego gospodarstwa domowego. Opłata oparta na zużyciu wody była dopiero na trzeciej pozycji – 16,04 proc. Najmniej głosów – 5 proc. – zyskała metoda, w której opłata wynika z przemnożenia stawki przez liczbę metrów kw. powierzchni mieszkania.
Wyniki konsultacji – jak zapowiadał prezydent Koszalina – miały być jednym z najważniejszych wyznaczników decyzji w sprawie wyboru najkorzystniejszej dla mieszkańców metody obliczania opłat.
„Po długich analizach przyjęliśmy metodę opłaty zależnej od ilości zużytej wody, jako metodę najbardziej wiarygodną. Metodę, która pozwala rozliczać te opłaty o weryfikowalne dane, bo wszyscy otrzymujemy faktury. Wszyscy, a przynajmniej przeważająca część mieszkańców, rzędu 99 proc. posiada w swoich domach i mieszkaniach wodomierze. (…) To jest metoda, która pozwala na uchwycenie rzeczywistej liczby mieszkańców” – uzasadnił decyzję na poniedziałkowej konferencji prezydent Jedliński.
W nowym systemie gospodarki odpadami ich właścicielem stanie się samorząd. Mieszkańcy nie będą już podpisywać indywidualnych umów z firmami na wywóz śmieci, tylko wnosić opłatę do gminy. Metody naliczania tej opłaty zostały zapisane w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.