Przedsięwzięcie zakłada przebudowę nasypu ziemnego biegnącego przez centrum miasta i dobudowanie na nim dwóch par torów, powstaną też nowe mosty na Wiśle i stacje kolejowe.
W przetargu swoje oferty złożyło sześć podmiotów, z czego najtańszą – opiewającą na nieco ponad 958 mln zł netto - konsorcjum firm Mota-Engil, Mostostal Warszawa, Acciona. Oferta ta została jednak odrzucona przez zamawiającego.
Zarządca infrastruktury kolejowej planuje podpisanie umowy z wykonawcą inwestycji na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku. Budowa mogłaby się rozpocząć jeszcze w 2017 r., a zakończyć w 2021 r.
Dzięki inwestycji przez Kraków będzie kursować więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.
Zaplanowane prace są związane z dalszą rozbudową Krakowskiego Węzła Kolejowego. Przetarg obejmuje modernizację 20-kilometrowego odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.
Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.
Prace obejmą w sumie 55 obiektów inżynieryjnych - mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.
Jak podkreślają przedstawiciele PLK, inwestycja jest kolejnym etapem rozbudowy Krakowskiego Węzła Kolejowego.
We wrześniu 2015 r. rozpoczęła się budowa łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, a także otwarta została nowa linia kolejowa wiodąca na lotnisko Kraków Airport. Wcześniej oddano do użytku nowy Dworzec Główny. (PAP)