Pytanie:
Czy w przypadku organu prowadzącego, o którym mowa w § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej - dalej r.r.k.d., jest nim wójt, burmistrz, prezydent miasta? Jeśli tak w jakiej formie ma być sporządzone to zatwierdzenie konkursu?
Odpowiedź:
Zatwierdzenie konkursu lub jego unieważnienie następuje w formie zarządzenia wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
Zadania i kompetencje, organu prowadzącego w przypadku szkół publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, są określone w art. 5c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dalej u.s.o.
Uzasadnienie:
Przepisy art. 5c pkt 2 u.s.o. przyznają kompetencje w zakresie przeprowadzania konkursu na dyrektora publicznej szkoły wyłącznie organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego tj. wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), zarządowi powiatu oraz zarządowi województwa).
Według § 8 r.r.k.d. opisuje procedurę zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły bądź jego unieważnienie.
Po zakończeniu obrad komisji konkursowej, przewodniczący powiadamia wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu lub województwa, prowadzących daną szkołę o wynikach postępowania konkursowego, jednocześnie przekazując dokumentację postępowania konkursowego (§ 8 ust. 1 r.r.k.d.).
Wyżej wymieniony organ prowadzący zatwierdza konkurs lub go unieważnia, zarządzając ponowne jego przeprowadzenie (§ 8 ust. 2 r.r.k.d.). Zarządzenia obok decyzji administracyjnych są prawną formą, w jakiej wójt, burmistrz, prezydent może podejmować władcze rozstrzygnięcia. Ani zapisy u.s.o., ani przepisy r.r.k.d. nie wskazują formy decyzji administracyjnej co oznacza, iż zatwierdzenie konkursu lub jego unieważnienie następuje w formie zarządzenia wójta (wyrok NSA z dnia 30 czerwca 2004 r., OSK 439/04, OSS 2005, nr 3, poz. 69).
Konkurs na stanowisko dyrektora zatwierdza organ prowadzący
Po zakończeniu obrad komisji konkursowej, przewodniczący powiadamia wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu lub województwa, prowadzących daną szkołę o wynikach postępowania konkursowego. Organ prowadzący zatwierdza konkurs lub go unieważnia.