Gmina złożyła skargę na zarządzenie burmistrza miasta dotyczącego ogłoszenia konkursu na realizację zadań publicznych finansowanych z budżetu miasta.
Zarządzenie to wydane zostało na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r., poz. 1817 ze zm.).
WSA odrzucił skargę.
Sąd zwrócił uwagę, że wykonywanie zadań administracji publicznej przez organizacje pożytku publicznego na podstawie zlecenia to pewnego rodzaju prywatyzacja zadań publicznych.
Realizacja danego zadania odbywa się w formach prawa prywatnego, czyli na podstawie umowy cywilnoprawnej, przy czym odpowiedzialność za realizację danego zadania spoczywa nadal na organie, który je zlecił.
Konkurs ofert ogłoszony w oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ma na celu wyłonienie oferentów, którzy będą realizowali określone zadania publiczne.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Oczywiście przekazanie im przez organ administracji publicznej w drodze umowy zadań publicznych wiąże się ze zobowiązaniem przekazania na realizację tych zadań określonej kwoty pieniężnej, stanowiącej dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Inaczej rzecz ujmując konkurs ofert nie służy "przyznaniu wsparcia" lecz wyłonieniu podmiotu, który będzie realizował określone w ogłoszeniu zadanie publiczne.
Zatem zarządzenie burmistrza w sprawie ogłoszenia konkursu na realizację zadań publicznych finansowanych z budżetu miasta, nie stanowi ani aktu, ani czynności z zakresu administracji publicznej, dotyczącej uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, a także nie zostało poddane kontroli sądu administracyjnego mocą przepisu szczególnego a tym samym nie może podlegać kognicji sądu administracyjnego – uznał sąd.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Gdańsku z 11 maja 2017 r., sygn. akt II SA/Gd 253/17, nieprawomocne