Przetarg na budowę linii tramwajowej do bydgoskiej dzielnicy mieszkaniowej Fordon prowadzi spółka komunalna. Na zaproszenie do składania ofert odpowiedziało 13 konsorcjów złożonych z polskich i zagranicznych firm, głównie hiszpańskich, włoskich i czeskich.
Jak poinformowała komisja przetargowa, po weryfikacji ofert dziewięć uznano za kompletne i z tej puli wybrano pięciu oferentów, dysponujących najlepszymi referencjami i doświadczeniem. Najwyższe oceny komisji uzyskały konsorcja, których liderami są: firma "Gotowski", Strabag, Pol-Aqua SA, Skanska SA i Astaldi.
Firmy zakwalifikowane do drugiego etapu przetargu zostaną zaproszone do złożenia ostatecznych ofert. Władze Bydgoszczy liczą, że do końca czerwca uda się wyłonić zwycięzcę przetargu i podpisać umowę, a tramwaje do Fordonu powinny wyruszyć na swoją trasę w połowie 2015 roku.
Połączenie Bydgoszczy z największą, liczącą około 70 tys. mieszkańców dzielnicą Fordon było planowane od początku jej budowy, czyli w latach 70. ubiegłego wieku. Inwestycja pozostawała jednak w sferze planów; jest to bowiem niezwykle kosztowne przedsięwzięcie i do dziś podstawowym środkiem komunikacji w kierunku Fordonu są autobusy miejskie.
Według ostatecznie zatwierdzonego projektu nowa linia będzie miała około 9,5 km długości. Rozpocznie się od obecnej pętli "Wyścigowa" i przebiegnie środkiem Fordonu do osiedla "Mariampol".
Po drodze zaplanowano cztery pętle tramwajowe, 14 par przystanków oraz niewielką zajezdnię tramwajową. W sumie ułożonych zostanie 25 km torów, przebudowanych zostanie 31 przystanków autobusowych, 9 km ulic, a także zainstalowanych zostanie 250 sygnalizatorów świetlnych.
Najtrudniejszym etapem inwestycji będzie budowa ponad półkilometrowej estakady nad torami kolejowymi i stacją Bydgoszcz Wschód. Powstanie tu nie tylko sama trasa tramwaju, ale także dwupoziomowy węzeł przesiadkowy i nowa stacja kolejowa.
Na terenie samego Fordonu większość nowej linii przebiegnie terenem od lat zarezerwowanym pod tego typu przedsięwzięcie. Mieszkańcy Fordonu czekają nie tylko na budowę nowej linii, ale także remont i przebudowę sąsiadujących z nią ulic, gdyż od lat zwlekano z poważniejszymi pracami w oczekiwaniu na budowę.
Jak podkreślają władze Bydgoszczy, będzie to największa inwestycja drogowo-komunikacyjna w mieście realizowana w ostatnich latach. Wartość całego projektu wynosi ponad 368,886 mln zł netto, z czego ponad 209,768 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.