Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego. Obecnie przystąpiliśmy do opracowania strategii rozwoju gmin.

W jakim dziale, rozdziale i paragrafie powinniśmy klasyfikować wydatki z tego tytułu?


Odpowiedź
Wydatki związane z opracowaniem strategii rozwoju gminy należy ujmować w dziale 710 "Działalność usługowa", rozdział 71095 "Pozostała działalność", paragraf 439 "Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii" lub 417 "Wynagrodzenia bezosobowe".

Uzasadnienie

Strategia rozwoju gminy to proces wyboru długofalowych celów i ustalanie programów do realizacji zadań. Jest to doskonałe narzędzie do stymulowania rozwoju gminy. Jej założenia umożliwiają sterowanie rozwojem gminy w taki sposób, by równocześnie godzić interesy polityki województwa z lokalnymi interesami samorządu gminy oraz interesami podmiotów gospodarczych i osób fizycznych. Strategia rozwoju gminy jest szansą na stworzenie długofalowej wizji rozwoju gminy oraz koordynację i hierarchizację działań. Dokument ten pozwala też we właściwy sposób i w odpowiedniej kolejności rozwiązywać problemy, a także przewidywać niektóre z nich, zanim się pojawią. Dzięki opracowaniu strategii jest szansa na zwiększenie wiarygodności gminy wobec partnerów zewnętrznych. Dokument ten daje także ogromne możliwości promocji gminy.

Metoda opracowania strategii rozwoju gminy zwana jest metodą ekspercko-partnerską, gdyż koncepcja strategii powstaje jako opracowanie eksperckie przy partnerskim udziale przedstawicieli władz gminy oraz pracowników urzędu gminy. Podstawą jej koncepcji są także przeprowadzane warsztaty wśród liczących się środowisk gminy i jej liderów, a także opracowane przez te środowiska potrzeby inwestycyjne gminy, plany rozwoju oraz zadania i cele jej rozwoju. Istotne znaczenie mają także ankiety, opracowane specjalnie dla potrzeb strategii i wypełnione rzetelnie przez losowo wybranych mieszkańców.

Na podstawie wymienionych wyżej danych wyjściowych, określane zostają wszystkie ważne obszary problemowe oraz preferencje rozwojowe wynikające z istniejących uwarunkowań.

Strategia rozwoju gminy jest uchwalana przez Radę Gminy w celu określenia najważniejszych zamierzeń, osiąganych wspólnym wysiłkiem władz samorządowych, mieszkańców i podmiotów gospodarczych (art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)).

Narzędziem realizacji strategii są głównie publiczne środki finansowe. Większość zamierzeń ambitnych gmin wykracza jednak poza ich możliwości finansowe tj. ze środków własnych. Konieczne jest stosowanie takich metod działania, jak:

  • przedsięwzięcia publiczno-prywatne;
  • współpraca międzygminna;
  • pozyskiwanie środków pozabudżetowych, np. z funduszy Unii Europejskiej;
  • zlecanie zadań publicznych organizacjom społecznym;
  • interwencyjne działania rządu, władz regionalnych i powiatowych.

We współczesnym świecie gminy i miasta osiągają sukces dzięki umiejętnemu łączeniu elementów konkurencji i współpracy, rynku i polityki, wspierania najbardziej efektywnych i pomocy nieprzystosowanym. Oznacza to, że samorząd gminy nie jest jedynym i wyłącznym podmiotem strategii rozwoju, choć ponosi odpowiedzialność za jej sformułowanie i uchwalenie.

Zalety strategii rozwoju gminy to:

  1. jasno i precyzyjnie formułuje cele i kierunki rozwoju społecznego i ekonomicznego;
  2. koordynuje i porządkuje działania zarządu, rady i urzędu gminy;
  3. optymalnie pozwala wykorzystać zasoby ludzkie, infrastrukturę techniczną i społeczną gminy;
  4. pozwala na lepsze i skuteczniejsze zarządzanie budżetem gminy;
  5. zwiększa możliwość zdobywania finansowych środków zewnętrznych;
  6. aktywizuje i rozwija społeczność lokalna poprzez uspołecznienie procesu budowania strategii;
  7. integruje społeczność lokalną wokół wspólnych problemów, interesów i dalekosiężnych celów;
  8. pozwala na lepsze i dokładniejsze rozpoznanie problemów, przeszkód i zagrożeń w rozwoju i efektywne im przeciwdziałanie;
  9.  dostarcza lokalnej społeczności skutecznego instrumentu do długofalowego zarządzania gminą.

Klasyfikację dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207).

Wydatki związane z opracowaniem strategii rozwoju gminy należy ujmować w dziale 710 "Działalność usługowa", rozdział 71095 "Pozostała działalność", paragraf 439 "Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii" lub 417 "Wynagrodzenia bezosobowe".

Zgodnie z wyjaśnieniami Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Ministerstwa Finansów (pismo z dnia 27 marca 2007 r., ST1-4834-105/2007/305), wydatki związane z zakupem usług obejmujących ekspertyzy, analizy i opinie wykonywane przez osoby prawne, inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, należy ujmować w paragrafie 439 "Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu. Natomiast wynagrodzenia dla osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej w niniejszym zakresie, a wykonujących na podstawie umów zlecenia oraz umów o dzieło czynności w zakresie ekspertyz, analiz i opinii należy klasyfikować w paragrafie wydatkowym 417 "Wynagrodzenia bezosobowe" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.
Zdarzają się przypadki, iż opracowanie strategii rozwoju gmin ujmowane jest także w paragrafie klasyfikacji budżetowej 605 "Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych".

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)