Jak starosta powinien interpretować art. 29 ust. 1 ustawy o odpadach - dalej u.o. ?


Jakich dokumentów należy żądać od wnioskodawcy w sprawie udzielenia zezwolenia na zbieranie, odzysk czy transport odpadów, aby działalność firmy była zgodna z prawem miejscowym albo planem gospodarki odpadami?

Jeśli nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie, to czy starosta może, a nawet powinien wymagać od wnioskodawcy przedstawienia decyzji o warunkach zabudowy, aby sposób użytkowania obiektu bądź terenu był zgodny z prowadzoną działalnością?

Odpowiedź


W art. 29 ust. 1  u.o.  określono zamknięty katalog przyczyn uzasadniających odmowę wydania zezwolenia na gospodarowanie odpadami. Informacje dotyczące zamierzenia zawarte są we wniosku (art. 27 ust. 1 i art. 28 ust. 4  u.o. ) stanowią podstawę do oceny, czy wniosek jest zasadny.

Organ, który będzie wydawał decyzję, musi ustalić, czy wydaniu zezwolenia nie sprzeciwiają się przeszkody:
- prawne - zamierzony sposób gospodarki odpadami jest niezgodny z wymaganiami jakichkolwiek przepisów, których przedmiotem są wymagania dotyczące odpadów),
- faktyczne zamierzony sposób gospodarki odpadami mógłby spowodować realne zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska,
- planistyczne - zamierzony sposób gospodarki odpadami jest niezgodny z planami gospodarki odpadami,

Uzasadnienie

Ocena, czy planowane zamierzenie jest zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jest stosunkowo najprostsza, gdyż plan, co do zasady, określa przeznaczenie terenu. Jeśli teren danej nieruchomości, na której wnioskodawca ma zamiar gospodarować odpadami ma przeznaczenie np. przemysłowe lub usługowe, to nie zachodzi tu przesłanka uzasadniająca odmowę udzielenia zezwolenia. W przypadku, gdy plan jest ogólny albo z zapisów trudno jest ustalić przeznaczenie terenu, na którym jest zlokalizowana działka, na której będzie prowadzona działalność, organ powinien zwrócić się o interpretację zapisów do organu, który ten plan uchwalał.. Takiej interpretacji nie musi dostarczać wnioskodawca, chociaż może on, „z ostrożności” samodzielnie zwrócić się do wójta z prośbą o wyjaśnienia, np. przed złożeniem wniosku.@page_break@

Kolejna przesłanka uzasadniająca pozytywne rozpatrzenie wniosku to niezgodność z planami gospodarki odpadami, przy czym tak naprawdę zasadniczym jest wojewódzki PGO. Taka odmowa byłaby zasadna, np. w przypadku gdyby zamierzony sposób „utylizacji odpadów” pozostawał w sprzeczności z postanowieniami planu w tym zakresie. Natomiast odmowa nie zależy od zamieszczenia lub niezamieszczenia określonej inwestycji w planie. Mówiąc innymi słowy, brak umieszczenia danej inwestycji w planie, nie oznacza, że inwestor nie dostanie zezwolenia na odzysk, unieszkodliwianie, zbieranie lub transport odpadów, jeżeli planowana przez niego działalność gospodarcza będzie prowadzona wedle metod i za pomocą środków dopuszczonych w danym planie.

Zamierzony sposób gospodarki odpadami będzie stanowił zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska, gdy np. będzie powodował przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu. Jeśli organ ma wątpliwości w tym zakresie, to zmierzając do ustalenia stanu faktycznego, powinien w pierwszej kolejności wezwać stronę do przedłożenia dokumentów (np. wyników przeprowadzonych pomiarów, obliczeń i symulacji rozprzestrzeniania się dźwięku w środowisku przeprowadzonych na podstawie poziomu mocy akustycznej źródeł hałasu z uwzględnieniem warunków propagacji), które umożliwią prawidłowa ocenę, a tym stwierdzić, że planowana działalność nie będzie powodowała przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu i nie będzie tym samym stanowiła zagrożenia.

Z wniosku powinna wynikać informacja, czy przedsięwzięcie jest zgodne z przepisami u.o. Np. organ powinien odmówią wydania zezwolenia, jeśli wnioskodawca nie ma tytułu prawnego do terenu, na którym zamierza magazynować odpady, albo gdy kierownik spalarni lub składowiska odpadów nie posiada wymaganych kwalifikacji, o których mowa w  u.o.

Na koniec, kwestia, czy w przypadku, organ powinien zażądać dołączenia do wniosku decyzji o warunkach zabudowy, jeśli dla danego terenu nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania. Z żadnego przepisu  u.o.  nie wynika, że do wniosku o wydanie zezwolenia na gospodarowanie odpadami w przypadku braku planu miejscowego należy dołączyć decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Mimo tego obowiązkiem organu wydającego decyzję jest ustalenie stanu faktycznego (np. możliwości lokalizowania na danym terenie określonych przedsięwzięć etc.). W ramach tych obowiązków organy mogą zażądać od strony przedstawienia posiadanych przez nią dokumentów umożliwiających prawidłowe wydanie decyzji (tak WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 20 stycznia 2009 r., sygn. IV SA/Gl 573/08). Jeśli więc organ uważa, że treść decyzji ustalającej warunki zabudowy jest niezbędna dla rozstrzygnięcia sprawy, to może wzywać osoby do złożenia wyjaśnień i przedstawienia posiadanych dokumentów. Jednocześnie należy podkreślić, że żądania organu nie mogą być dla strony uciążliwe - art. 50 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.).

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.)