Pierwsze dwie z nowych maszyn mają trafić do spółki w drugiej połowie 2016 roku, a ostatnia w marcu rok później. Będą prowadzić pociągi do Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Węgier i Holandii.
"Początkowo PKP Cargo zakładało zakup dziesięciu lokomotyw wielosystemowych z możliwością dokupienia dodatkowych pięciu, jednak ze względu na elektryfikację przejścia granicznego z Niemcami w Węglińcu podjęto decyzję o zakupie 15 lokomotyw z opcją rozszerzenia o kolejne pięć" - podano w komunikacie.
"Ewentualna decyzja o zakupie kolejnych lokomotyw może zostać podjęta na podstawie analizy zapotrzebowania na tego typu tabor" - dodano.
Przetarg obejmuje pełne utrzymanie lokomotyw do czasu pierwszej naprawy rewizyjnej oraz jej wykonanie. Naprawę rewizyjną przeprowadza się po 8 latach lub przejechaniu przez lokomotywę 1,2 mln km.
Elektryczna lokomotywa wielosystemowa jest przystosowana do przejazdu pomiędzy różnymi systemami zasilania bez konieczności zatrzymania pociągu. Pozwala to na sprawną obsługę połączeń transgranicznych w krajach, gdzie występują rożne rodzaje napięć na sieci kolejowej. Jak podano w komunikacie PKP Cargo lokomotywy wielosystemowe są droższe od jednosystemowych maszyn o kilkanaście procent.
Dotychczas PKP CARGO posiadało tylko jedną własną lokomotywę wielosystemową, a resztę użytkowało na zasadzie dzierżawy. (PAP)