Czy taki ruch jest zgodny z prawem?

Odpowiedź

Jednostka samorządu terytorialnego ma pełną swobodę w zakładaniu szkół oraz łączeniu ich w zespół. W opisanej sytuacji należałoby jednak rozważyć sens tworzenia nowej szkoły podstawowej. Lepszym rozwiązaniem może się okazać wdrożenie autentycznego programu naprawczego w istniejącej szkole.

Uzasadnienie

Umożliwiają to przepisy art. 17, 58, 62 ustawy o systemie oświaty - dalej u.s.o. , stanowią iż na organie zakładającym szkołę spoczywa obowiązek nadania aktu założycielskiego i pierwszego statutu. Realizacja tego ustawowego wymogu odbywa się poprzez przyjęcie odpowiedniej uchwały przez radę miasta. Organy gminy decydując się na utworzenie szkoły powinny przeanalizować sytuację demograficzną, sieć szkół publicznych na terenie gminy, sytuację finansową itp. Zapis art. 17 u.s.o. stanowi, iż sieć publicznych szkół powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego. W opisanym przypadku intencją gminy jest podniesienie efektów kształcenia. Jest to rozwiązanie co najmniej dyskusyjne. Utworzenie nowej szkoły może wzmocnić konkurencję między szkołami. Jednak nie ma żadnej gwarancji, iż poziom działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówek wzrośnie. Ponadto pojawi się problem rekrutacji do szkół. Jedna ze szkół może zostać tą przyjmującą "gorszych uczniów". Na tym tle może dochodzić do niesnasek, konfliktów społecznych na terenie gminy. Moim zdaniem gmina niezadowolona z efektów kształcenia powinna wspomóc szkołę w działaniach naprawczych, które sprzyjać będą podniesieniu jakości kształcenia i wychowania. Może pomóc wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez realizację zajęć dodatkowych, ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, udzielanie uczniom wsparcia poprzez różne formy pomocy pedagogiczno-psychologicznej, indywidualizacji nauczania, środki na dodatkowe godziny lekcyjne – kółka i zajęcia wyrównawcze, pomoce, wycieczki, imprezy, kursy, zapewnienie pomocy uczniowi i nauczycielom różnych specjalistów, zorganizowanie dowożenia uczniów umożliwiające autentyczny udział w zajęciach pozalekcyjnych, środki na innowacje pedagogiczne, stypendia, środki na szkolenia rady pedagogicznej itp. Większe zainteresowanie problemami szkoły przez organ prowadzący gwarantuje większe szanse na ich rozwiązanie. W rezultacie może się okazać, iż nieporównywalnie mniejsze nakłady finansowe na istniejącą szkołę pomogą osiągnąć lepszą jakość kształcenia.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)