Powstający w Szczecinie system ma pomagać nie tylko w zarządzaniu komunikacją miejską, lecz także ułatwiać podróżowanie pasażerom poprzez m.in. dostęp do informacji o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w czasie rzeczywistym.

Komisja przetargowa ma ocenić ofertę firm GMV Innovating Solutions w Warszawie oraz Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas SA z Hiszpanii.

To już drugi etap budowy systemu zarządzania komunikacją w stolicy Pomorza Zachodniego. Ma potrwać 14 miesięcy.

W jego ramach wprowadzona zostanie "dynamiczna informacja pasażerska". Elektroniczne tablice informujące o czasie odjazdu autobusu czy tramwaju zamontowane zostaną na 80 przystankach – głównie na węzłach przesiadkowych w różnych rejonach miasta. Do tej pory takich tablic na terenie Szczecina jest 15. Zostały wybudowane w ramach pierwszego etapu budowy systemu.

Wprowadzony zostanie też jednorazowy bilet elektroniczny, a wszystkie pojazdy wyposażone będą w kasowniki do obsługi tych biletów. Dodatkowo w każdym autobusie i tramwaju zamontowany będzie automat do sprzedaży biletów z możliwością płatności kartą. Rozbudowany zostanie system monitoringu w pojazdach.

Wartość projektu składającego się z dwóch etapów wynosi ponad 54 mln zł, z czego ponad 37 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Dotychczas, poza 15 tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej na potrzeby systemu, przebudowana została Centrala Ruchu Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, gdzie została zamontowana specjalna elektroniczna mapa Szczecina. Na mapie dyspozytorzy, dzięki zamontowanym w pojazdach komunikacji miejskiej urządzeniom do lokalizacji pojazdu, mają możliwość monitorowania na bieżąco pojazdy komunikacji miejskiej.

Funkcjonuje już także elektroniczny bilet miesięczny. 

epr/ je/