Inwestor jest właścicielem działki budowlanej X usytuowanej na terenie, dla którego brak jest aktualnie obowiązującego mpzp. Otrzymał on decyzję o warunkach zabudowy na realizację obiektów usługowo – handlowych ze stacją paliw i małą gastronomią. Z treści jej wynika, że dostęp do nieruchomości winien odbywać się z drogi gminnej, dopuszczalne jest również wykonanie zjazdu z drogi krajowej po uzyskaniu zgody zarządcy. Aby rozpocząć realizację ww. inwestycji inwestor wystąpił do burmistrza (wydał wcześniej ww. decyzję) z wnioskiem o wydanie decyzji zezwalającej na lokalizację dwóch zjazdów z drogi gminnej. Przed wydaniem decyzji burmistrz zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego. Okazało się, że za strony postępowania burmistrz uznał GDDKiA oraz "strony postępowania według wykazu".

Czy inwestor może żądać od burmistrza wglądu do ww. wykazu?

Odpowiedź

Strona może przeglądać akta sprawy i wykonywać w siedzibie organu odpisy, fotokopie lub kserokopie dokumentów wchodzących w skład tych akt, w tym również wykazu stron postępowania. Nie ma natomiast uprawnienia do żądania dostarczenia przez organ tegoż wykazu.

Uzasadnienie

Wykaz stron postępowania jest dokumentem wchodzącym w skład akt sprawy, w którym organ wymienia strony postępowania oraz ich adresy. Kwestie zaś udostępnienia akt reguluje art. 73 ustawy z dnia 14 czerwca 1964 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) – dalej k.p.a. Zgodnie z art. 73 § 1 k.p.a. w każdym stadium postępowania organ administracji publicznej obowiązany jest umożliwić stronie przeglądanie akt sprawy oraz sporządzanie z nich notatek i odpisów. Strona lub jej pełnomocnik może zatem zapoznać się z aktami sprawy, w tym również znajdującym się w aktach sprawy wykazem stron postępowania. Z kolei stosownie do treści art. 73 § 2 k.p.a. strona może żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony.

Uwierzytelnione przez organ odpisy wymagają zatem wykazania przez stronę istnienia przysługującego jej ważnego interesu. Wprawdzie przytoczone regulacje milczą na temat kserokopii dokumentów wchodzących w skład akt postępowania administracyjnego, lecz w orzecznictwie sądów administracyjnych słusznie przyjmuje się, iż przepisy te nie mogą być rozumiane jako wyłączające możliwość domagania się sporządzenia kopii dokumentów za pomocą kserokopiarki [wyrok NSA z dnia 22 października 2008 r., II OSK 1270/07, LEX nr 575146; wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 grudnia 2008 r., I SA/Ol 458/08, LEX nr 521953].

Regulacja art. 73 § 1 i 2 k.p.a. ma za zadanie zapewnić rzeczywiste funkcjonowanie zasady jawności postępowania wobec strony, a na tej zasadzie opiera się konstrukcja zasady czynnego udziału strony, co z kolei służy realizacji zasad prawdy obiektywnej i pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa. Sporządzenie kopii pisma z akt sprawy za pomocą kserokopiarki niewątpliwie zaliczyć należy do pojęcia udostępniania akt sprawy (art. 73 § 1 k.p.a.), gdyż przepis ten nie stwarza żadnych ograniczeń w wykonywaniu odpisów z akt sprawy. Brak jest więc podstaw do odmowy sporządzenia tychże pism za pomocą kserokopiarki jak i innych nowoczesnych urządzeń służących do powielania i gromadzenia materiałów oraz informacji [postanowienie NSA z dnia z dnia 14 września 2010 r., II OSK 1676/10]. Organ powinien zatem w taki sposób zorganizować swoją pracę, ażeby w ramach prawa do zapoznania się z materiałami sprawy możliwe było za pewną określoną odpłatnością, w określonym czasie nie dezorganizując wewnętrznej pracy pracowników organu, umożliwić stronie sporządzenie przez nią kserokopii istotnego dla niej dokumentu [wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 maja 2011 r., V SA/Wa 2785/10]. Na podstawie omawianych przepisów organ nie ma natomiast obowiązku sporządzania wskazywanych odpisów i dostarczania ich stronom. Stronie nie przysługuje zatem prawo do żądania, aby organ administracji sporządził dowolnie określone przez stronę odpisy dokumentów znajdujących się w aktach sprawy i dostarczył je stronie [wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 listopada 2010 r., II SA/Ol 890/10].