Do tej pory dyrektywy unijne koncentrowały się głównie wokół procedury udzielenia zamówienia, niewiele uwagi poświęcając etapowi realizacji zamówienia, jak i samej instytucji podwykonawstwa.
Państwo zapłaci za spóźnione wdrożenie unijnych dyrektyw >>>
Jak podkreśla ekspert Anna Szymańska w "Rz", z odmienną sytuacją mamy do czynienia w nowych dyrektywach. I tak, nowa dyrektywa klasyczna zawiera Rozdział IV dot. realizacji kontraktu, w którym art. 71, poświęcony jest podwykonawstwu. Także w preambule nowej dyrektywy klasycznej znajdują się odniesienia m.in. do bezpośrednich płatności na rzecz podwykonawców, kontroli przestrzegania prawa ochrony środowiska, prawa socjalnego i prawa pracy przez podwykonawców a także zapewnienia przejrzystości w łańcuchu podwykonawców. Ostatnia kwestia jest bardzo istotna, ponieważ zapewnia to zamawiającym informacje na temat tego, kto jest obecny na placach budowy, na których realizwane są prace.
Obowiązek dostarczenia tych informacji będzie spoczywał na wykonawcy, bądź na podstawie konkretnych klauzul, które każdy zamawiający musiałaby umieścić we wszystkich postępowaniach o udzielenie zamówienia, czy też na podstawie obowiązków, które państwa członkowskie nałożyłyby na wykonawców w drodze przepisów.
Niektóre przepisy nowych unijnych dyrektyw można już stosować >>>
Powyższy artykuł zawiera fragmenty publikacji autorstwa Anny Szymańskiej, radcy prawnego w kancelarii Dentons, opublikowanej w "Rzeczpospolitej".
Źródło: www.rp.pl
Dowiedz się więcej z książki | |
Zamówienia publiczne. Wzory pism i dokumentów
|