Bez uzyskania wyraźnej zgody rada gminy nie może nałożyć na podmiot obowiązków inkasenta opłaty targowej. Tak orzekł wojewódzki sąd administracyjny (sygn. III Sa/Lu 581/09).
Obowiązki inkasenta nałożono na spółkę, która zarządza giełdą na której odbywa się handel płodami rolnymi, artykułami spożywczymi i przemysłowymi. Spółka zaskarżyła uchwałę rady gminy powołując się na jej sprzeczność z art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, co tym samym narusza jej interes prawny. Jak argumentuje skarżąca, rola inkasenta nałożona została bez zaciągnięcia jej opinii i wyrażenia zgody. Co istotne spółka podkreśla, że funkcja ta jest sprzeczna z celami prowadzonej przez nią działalności gospodarczej oraz negatywnie wpływa na wizerunek u producentów rolnych działających na terenie giełdy.
Władze lokalne broniąc podjętej przez siebie uchwały zażądały oddalenia skargi. Jak argumentowała rada gminy, spółka pogodziła się z rolą podmiotu pobierającego opłatę targową, negując jedynie wynagrodzenie za inkaso. W opinii rady obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie regulują w sposób precyzyjny ani wymogu, ani trybu uzyskiwania zgody podmiotu wyznaczonego na funkcje inkasenta.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie przyjął odmienne od rady gminy stanowisko, uznając tym samym kwestionowaną część uchwały za sprzeczną z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z uzasadnieniem sądu, nałożenie obowiązków inkasenta może być dokonane tylko za zgodą podmiotu, któremu zadanie to ma być przydzielone. Znaczenie ma również czas uzyskania zgody, która powinna być wyrażona przed podjęciem uchwały o powierzeniu funkcji inkasenta. Nie jest tym samym możliwe utożsamianie braku sprzeciwu podmiotu, który ma pełnić obowiązki inkasenta, z jego wyraźną zgodą.
Obowiązki inkasenta nałożono na spółkę, która zarządza giełdą na której odbywa się handel płodami rolnymi, artykułami spożywczymi i przemysłowymi. Spółka zaskarżyła uchwałę rady gminy powołując się na jej sprzeczność z art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, co tym samym narusza jej interes prawny. Jak argumentuje skarżąca, rola inkasenta nałożona została bez zaciągnięcia jej opinii i wyrażenia zgody. Co istotne spółka podkreśla, że funkcja ta jest sprzeczna z celami prowadzonej przez nią działalności gospodarczej oraz negatywnie wpływa na wizerunek u producentów rolnych działających na terenie giełdy.
Władze lokalne broniąc podjętej przez siebie uchwały zażądały oddalenia skargi. Jak argumentowała rada gminy, spółka pogodziła się z rolą podmiotu pobierającego opłatę targową, negując jedynie wynagrodzenie za inkaso. W opinii rady obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie regulują w sposób precyzyjny ani wymogu, ani trybu uzyskiwania zgody podmiotu wyznaczonego na funkcje inkasenta.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie przyjął odmienne od rady gminy stanowisko, uznając tym samym kwestionowaną część uchwały za sprzeczną z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z uzasadnieniem sądu, nałożenie obowiązków inkasenta może być dokonane tylko za zgodą podmiotu, któremu zadanie to ma być przydzielone. Znaczenie ma również czas uzyskania zgody, która powinna być wyrażona przed podjęciem uchwały o powierzeniu funkcji inkasenta. Nie jest tym samym możliwe utożsamianie braku sprzeciwu podmiotu, który ma pełnić obowiązki inkasenta, z jego wyraźną zgodą.
Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Rzeczpospolita z dnia 26 kwietnia 2010 r.