Realizacja postanowień ustawy przyczyni się do rozwoju polskich przedsiębiorstw w branży technologii informatycznych i telekomunikacyjnych oraz geodezji i kartografii, w związku z czym przyczyni się do zwiększenia liczby miejsc pracy.

Nowe miejsca pracy powstaną również w związku koniecznością zarządzania i administrowania danymi przestrzennymi w miejscu ich gromadzenia. Można zatem oczekiwać zmniejszenia się stopy bezrobocia we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego.

Zgodnie z założeniami projektodawców, ustawa ma się stać katalizatorem procesu informatyzacji państwa, upowszechniania dostępu do Internetu oraz rozwoju i standaryzacji usług administracyjnych świadczonych drogą elektroniczną.

Zdaniem autorów ustawy, utworzenie Infrastruktury Informacji Przestrzennej ma za zadanie:
1. poprawić efektywność wykonywania zadań, w szczególności w zakresie planowania przestrzennego, planowania gospodarczego, realizacji inwestycji budowlanych, badań i analiz statystycznych, zarządzania kryzysowego;
2. umożliwić szybki dostęp do danych;
3. pozwolić na analizę wielu zestawów danych dając możliwość znalezienia najlepszego rozwiązania oraz stworzenia strategii alternatywnych bez konieczności używania drogich pakietów narzędziowych GIS;
4. eliminować zjawiska gromadzenia tych samych danych przez różne organy administracji;
5. przyczynić się do zmniejszenia nakładów na ochronę środowiska oraz implementować prawo wspólnotowe w obszarze ochrony środowiska (environmental acquis);
6. przyczynić się do zmniejszenia kosztów działalności i utrzymania administracji publicznej przez zwiększenie wydajności pracy związanej m.in. z automatyzacją procesów analizowania i wizualizacji danych przestrzennych, w tym również prowadzenia i utrzymania przez administrację baz danych przestrzennych;
7. promować współpracę i efektywne komunikowanie się pracowników;
8. przyczynić się do budowania zasobu wiedzy;
9. zapewnić przejrzystość procesów podejmowania decyzji odnośnie środowiska;
10. ułatwić przepływ informacji pomiędzy różnymi organami administracji.

Z usług danych przestrzennych oprócz administracji korzystać będą również przedsiębiorcy oraz obywatele.

Koszty związane z tworzeniem i utrzymaniem infrastruktury informacji przestrzennej na podstawie istniejących danych i usług związanych z tymi danymi pochłoną setki milionów złotych, w olbrzymim procencie pochodzących jednak ze środków unijnych. Osiągnięty zostanie stan, w którym w sposób powszechny, jednolity i szczegółowy zostaną opisane i zarejestrowane istniejące w Polsce zasoby danych przestrzennych objętych kompetencjami różnych organów i instytucji rządowych i samorządowych. Pozwoli to na ocenę wartości użytkowej tych zasobów, pod względem ich jakości, aktualności oraz dostosowania do rosnących potrzeb w zakresie zrównoważonego rozwoju kraju, społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy. Ponadto osiągnięte zostaną olbrzymie oszczędności finansowe związane z ograniczeniem wielokrotnego zbierania tych samych danych referencyjnych, budowy i utrzymania powielających się funkcjonalnie systemów informatycznych, efektywnym monitorowaniem środowiska, realizacją polityki z zakresu ochrony środowiska, ochrony obywateli, zarządzania kryzysowego, realizacją projektów transeuropejskich.

Istotne jest również to, że nowa regulacja wprowadza przepisy ujednolicające i standaryzujące terminologię z zakresu informacji przestrzennej.

Ustawa ma na celu wprowadzenie mechanizmów prawnych, które pozwolą na zapewnienie interoperacyjności i współdziałania w zakresie danych, metadanych, usług elektronicznych, koordynacji budowy i rozwoju infrastruktury informacji przestrzennej.

Istotą infrastruktury informacji przestrzennej jest natomiast interoperacyjność, czyli możliwość łączenia zbiorów danych przestrzennych, gromadzonych przez różne podmioty, oraz interakcji usług sieciowych związanych z tymi zbiorami oraz wspólne korzystanie przez organy administracji ze zbiorów i usług danych przestrzennych.

Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489) wchodzi w życie z dniem 7 czerwca 2010 r. Ustawa implementuje dyrektywę 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającą infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz. U. UE L z dnia 25 kwietnia 2007 r. Nr 108, s 1 z późn. zm.).

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489)

_____________________________________________________________________________________________________________________

Zachęcamy do zapoznania się z książką autorstwa
Bartosza Kołaczkowskiego i Małgorzaty Ratajczak pt. "Gospodarka finansowa samorządu terytorialnego w Polsce". Podręcznik uwzględnia zmiany reformujące system finansów samorządu terytorialnego, wprowadzone przez ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Książka dostępna jest w ofercie internetowej księgarni profinfo.pl