Pytanie:
Do starostwa powiatowego wpływa petycja mieszkańców w sprawie budowy drogi. Petycja trafia zgodnie z właściwością do zarządu dróg jako jednostki organizacyjnej powiatu wykonującej zadania zarządcy drogi w imieniu zarządu powiatu.
Jak należy postępować w tej sprawie z punktu widzenia jednostki organizacyjnej jaką jest zarząd dróg?
Gdzie powinna zostać podana informacja o wniesieniu petycji zgodnie z art. 8 u.o.p.?

Odpowiedź:

Informacja o wniesieniu petycji powinna zostać podana na stronie internetowej powiatu.

Uzasadnienie:
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach - dalej u.o.p. petycja może być złożona przez osobę fizyczną do organu władzy publicznej a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi prze nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Zatem podmiotem do którego można kierować petycję jest przede wszystkim organ władzy publicznej.

Pojęciem organu władzy publicznej posługuje się m.in. w art. 7, 163, 228, 238 i 239 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.. Nie powinno budzić wątpliwości, że jednostka samorządu terytorialnego wykonuje władzę publiczną. W art. 16 ust. 2 Konstytucji ustawodawca wskazał wprost, że samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd terytorialny wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wobec tego należy przyjąć, że powiat (zarząd powiatu) występuje w roli organu władzy publicznej.

Do tego też podmiotu winna zostać skierowana petycja mieszkańców w sprawie budowy drogi. Zgodnie bowiem z art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych wykonujący zadania zlecone z zakresu administracji rządowej starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi.

Pod pojęciem zarządcy drogi należy rozumieć, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – dalej u.d.p. organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Zarządcą drogi dla dróg powiatowych jest zarząd powiatu – zob. art. 19 ust. 2 pkt 3 u.d.p.

Oczywiście zarząd powiatu może działać przez pełnomocnika np. zarząd dróg. Jednakże trzeba pamiętać, że zarząd drogi nie jest organem administracji publicznej, lecz jednostką organizacyjną powołaną do obsługi takiego organu administracji, którym zawsze pozostaje zarządca drogi – zob. wyrok NSA z dnia 9 lipca 2013 r., II OSK 609/12, LEX 1369032.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis Budowlany
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów