Czy w klasach 1-3 szkoły podstawowej powinno się dzielić wymagania edukacyjne na podstawowe i ponadpodstawowe?
Odpowiedź
Podstawa programowa kształcenia ogólnego określa wymagania ogólne (Cele kształcenia - wymagania ogólne) i szczegółowe (Treści nauczania – klasa I szkoły podstawowej oraz Treści nauczania – wymagania szczegółowe na koniec klasy III szkoły podstawowej), czyli ustala zasadniczą część programu – wskazuje, czego uczniowie powinni się nauczyć.
Wymagania te nie ustalają podziału na treści podstawowe i ponadpodstawowe, dlatego oczywiste jest, że dotyczą wszystkich uczniów. Jednakże w praktyce realizujemy wybrany program, który musi ustalić warunki indywidualizacji pracy stosownie do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów oraz innych czynników np. lokalowych, środowiskowych, kulturowych. Przy tym indywidualizacja nie jest uszczuplaniem wymagań opisanych w podstawie programowej, a jedynie dostosowaniem metod, form pracy, środków dydaktycznych, itp.
Inną kwestią są kryteria oceniania - tutaj warto opisać wymagania szczegółowe, czyli poziom opanowania kolejnych umiejętności na poszczególne "oceny", co ułatwi pracę nauczycielowi, uczniowi i da czytelną informację dla rodziców.