POBIERZ PRZYKŁADOWY REGULAMIN KORZYSTANIA Z LODOWISKA „BIAŁY ORLIK” W PASŁĘKU POZA CZASEM ZAJĘĆ SZKOLNYCH
Tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu stanowi zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego i w myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 2010 r. o sporcie (Dz.U. Nr 127, poz. 857 z pózn. zm.) zadanie to mieści się w szeroko pojętej misji wspierania sportu przez organy władzy publicznej. Podstawą prawną dla uchwalenia przez radę gminy regulaminu korzystania z lodowiska ,,Biały Orlik” jest art. 40 ust. 2 pkt. 4 ustawy o samorządzie gminnym - dalej u.s.g. , który przewiduje, że gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa obowiązujących na obszarze gminy w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Przepisy w tym zakresie w myśl art. 87 ust. 2 Konstytucji RP są zaliczone do źródeł powszechnie obwiązującego prawa, obowiązują na obszarze działania organów, które je ustanowiły.
W odróżnieniu od indywidualnych aktów administracyjnych (decyzje administracyjne), akty prawa miejscowego mają charakter ogólny i abstrakcyjny. Ogólny, ponieważ są adresowane do nieokreślonego kręgu osób, w tym wypadku do wszystkich użytkowników: dzieci, młodzieży, innych osób, w tym także do animatorów życia sportowego, bez względu na to, jakiej faktycznie liczby będą dotyczyły. Cechę abstrakcyjności wyznaczają powinne sposoby zachowania adresatów, a nie pojedyńcze sytuacje.
Przepisy gminne, dotyczące zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej są zaliczane do grupy komunalnych strukturalno- organizacyjnych aktów prawa miejscowego. Przepisy te nie mają charakteru wykonawczego. Problem jest o tyle istotny, że brak regulaminu rodzi odpowiedzialność odszkodowawczą po stronie organizatora. Zwraca na to uwagę art. 417¹. § 4 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej K.c.) stwierdzający, że jeżeli szkoda została wyrządzona przez niewydanie aktu normatywnego, którego obowiązek wydania przewiduje przepis prawa, niezgodność z prawem niewydania tego aktu stwierdza sąd rozpoznający sprawę o naprawienie szkody. Użyte w art. 40 ust. 2 pkt. 4 u.s.g. pojęcie ,,zasady i tryb korzystania” zawiera w sobie kompetencję organu stanowiącego gminy do formułowania w stosunku do terenów i urządzeń użyteczności publicznej norm i zasad prawidłowego postępowania, ustalania obowiązujących reguł zachowania się, określenia ustalonego porządku zachowania się (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 27 stycznia 2010 r., II S.A./Go 974/09).
W dyspozycji tej normy nie mieści się konkretyzacja uprawnień czy obowiązków, nie obejmuje ona także określenia ścisłej wysokości opłat, ponieważ oznaczałoby to wprowadzenie cen urzędowych, do czego rada gminy nie jest upoważniona (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 19 lipca 2011 r., II SA/OI 416/11). Natomiast w rozumieniu art.40 ust. 2 pkt. 4 u.s.g. obiekt to przedmiot na tyle wyodrębniony w sensie fizycznym jak i nazewnictwa, który umożliwia objęcie go regułami i zasadami postępowania właściwymi tylko dla niego (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 27 stycznia 2010 r., II SA/Go 973/09).
Uchwała w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z lodowiska ,,Biały Orlik” nie może zawierać przepisów porządkowych ponieważ ich wydanie wymagałoby przyjęcia innej podstawy prawnej i wydania aktu innego niż przewidziany w art. 40 ust. 2 pkt. 4 u.s.g. Konsekwencją powyższego jest to, że w treści tej uchwały nie mogą być ujęte kary, ponieważ uprawnienia do ich wprowadzenia ograniczone zostało przez ustawodawcę wyłącznie do trybu wydawania przez radę gminy przepisów porządkowych (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 24 czerwca 2010 r., II SA/GI 9310). Zatem, czy rada gminy może ustalić w treści regulaminu sankcję za jego nieprzestrzeganie ?
Odpowiadając negatywnie na postawione pytanie, co oznacza że organ stanowiący gminy nie jest uprawniony do określenia sankcji za nieprzestrzeganie postanowień regulaminu, trzeba dodać że nie jest możliwe także określenie zasad własnej odpowiedzialności cywilnej w związku z korzystaniem z urządzeń tego obiektu (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 września 2010 r., II SA/OI 659/10). Z kolei podstawą prawną dla ustalenia opłat za korzystanie z lodowiska jest art. 4 ust. 1 pkt. 2 ustawy o gospodarce komunalnej , w myśl którego organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego. Warto zauważyć, że ten przepis dotyczy opłat, które mają charakter wynagrodzenia (ceny) za usługę świadczoną przez gminę czy za korzystanie z urządzeń, obiektów, itp. będących własnością gminy, a więc dotyczy opłaty za zaangażowanie środków publicznych (środków gminnych) w dane urządzenie bądź usługę (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 4 listopada 2010 r., II SA/Lu 491/10). Załączone do artykułu przykłady mogą stać się przyczynkiem do dyskusji na ten temat.
POBIERZ PRZYKŁADOWY REGULAMIN KORZYSTANIA Z LODOWISKA „BIAŁY ORLIK” W PASŁĘKU POZA CZASEM ZAJĘĆ SZKOLNYCH
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. Nr 127, poz. 857 z pózn. zm.)