Niemal wszystkie organizacje samorządowe postulują wprowadzenie przepisów, na mocy których gminy mogłyby zakładać związki wspólnie z powiatami. Nowa regulacja upoważniałaby również związki do wydawania aktów prawa miejscowego.
Planowana nowelizacja ustaw samorządowych uzyskała już poparcie Tadeusza Siemoniaka, wiceministra spraw wewnętrznych i administracji, w opinii którego zmiany powinny być zgłoszone jako inicjatywa poselska z poparciem rządu.
Ustawy o samorządzie gminnym i o samorządzie powiatowym dopuszczają utworzenie związków jedynie między jednostkami samorządu terytorialnego tego samego szczebla tj. związki międzygminne i związki międzypowiatowe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jedyną dopuszczalną formą współpracy gmin i powiatów przy realizacji ich wspólnych celów są porozumienia, które w opinii ekspertów nie sprawdzają się, jeśli chodzi o przedsięwzięcia o charakterze strategicznym.
Związki gminno-powiatowe na mocy nowych przepisów wyposażone mają być w możliwość wydawania aktów prawa miejscowego dotyczących przejętych przez nie zadań. Kompetencja ta budzi jednak poważne wątpliwości na gruncie przepisów ustawy zasadniczej. Konstytucja w art. 94 przyznaje przecież kompetencje tworzenia aktów prawa miejscowego jednostkom samorządu terytorialnego a nie ich związkom. Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezesa Związku Miast Polskich, zmiana taka jest dopuszczalna, przy czym ważne jest, aby wprowadziły ją ustawy ustrojowe a nie przepisy szczególne.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.(Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Planowana nowelizacja ustaw samorządowych uzyskała już poparcie Tadeusza Siemoniaka, wiceministra spraw wewnętrznych i administracji, w opinii którego zmiany powinny być zgłoszone jako inicjatywa poselska z poparciem rządu.
Ustawy o samorządzie gminnym i o samorządzie powiatowym dopuszczają utworzenie związków jedynie między jednostkami samorządu terytorialnego tego samego szczebla tj. związki międzygminne i związki międzypowiatowe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jedyną dopuszczalną formą współpracy gmin i powiatów przy realizacji ich wspólnych celów są porozumienia, które w opinii ekspertów nie sprawdzają się, jeśli chodzi o przedsięwzięcia o charakterze strategicznym.
Związki gminno-powiatowe na mocy nowych przepisów wyposażone mają być w możliwość wydawania aktów prawa miejscowego dotyczących przejętych przez nie zadań. Kompetencja ta budzi jednak poważne wątpliwości na gruncie przepisów ustawy zasadniczej. Konstytucja w art. 94 przyznaje przecież kompetencje tworzenia aktów prawa miejscowego jednostkom samorządu terytorialnego a nie ich związkom. Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezesa Związku Miast Polskich, zmiana taka jest dopuszczalna, przy czym ważne jest, aby wprowadziły ją ustawy ustrojowe a nie przepisy szczególne.
Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Rzeczpospolita z dnia 7 kwietnia 2010 r.
Przydatne materiały:Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.(Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)