Jak wygląda procedura utworzenia takiego punktu i kto ponosi koszty odbioru tych odpadów?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 21 stycznia 2010 r.
stan prawny dotychczas nie uległ zmianie
Gmina do 2015 r. nie ma obowiązku tworzenia punktów odbioru odpadów medycznych (np. przeterminowanych leków), jednakże powinna realizować programy związane z selektywną zbiórką odpadów i organizować akcje, takie jak zbiórka przeterminowanych leków w aptekach.
Koszty związane ze zbieraniem i unieszkodliwieniem przeterminowanych leków zebranych w aptekach w ramach programu ekologicznego, ponosi gmina. Pojemniki powinny być odpowiednio oznakowane i opatrzone w pokrywę, która uniemożliwia ponowne wyjęcie umieszczonych tam odpadów.
Uzasadnienie
Nie istnieje przepis, który nakazywałby aptekarzom zbieranie starych leków. Za wszystkie partie leków oddawanych do unieszkodliwienia aptekarze muszą zapłacić, a zatem za dodatkowo zebrane od mieszkańców leki musiałyby ponieść dodatkowe koszty. Stąd przedsiębiorcy prowadzący apteki odmawiają przyjmowania takich leków od mieszkańców. Jeśli jednak gmina zorganizuje zbiórkę leków, podpisze porozumienie z apteką i dostarczy pojemniki, a następnie zorganizuje odbiór odpadów i ich unieszkodliwienie, to z reguły aptekarze przystępują do takiego programu. Faktury do zapłaty apteka powinna przesyłać gminie - organizatorowi akcji.
Jeśli gmina nie realizuje programu, to przeterminowane leki trafiają, wraz z innymi odpadami komunalnymi do jednego pojemnika, co w konsekwencji powoduje, że w wyniku ich rozkładu będą wydzielać się nieulegające biodegradacji niebezpieczne dla środowiska związki chemiczne.
Takie programy do 1 stycznia 2010 r. mogły być finansowane z gminnego funduszu. Obecnie, po likwidacji funduszu na mocy ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 215, poz. 1664) finansowanie programu odbywa się wprost z budżetu gminy. Na ten cel mogą być przeznaczane środki z wpływów opłat z tytułu korzystania ze środowiska oraz opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów, które dotychczas wpływały do gminnego funduszu ochrony środowiska.
Gmina może zawrzeć w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie postanowienia dotyczące propagowania selektywnej zbiórki odpadów, wskazując np. że będzie prowadziła akcje pilotażowe o lokalnym zasięgu (np. apteki w przypadku zbiórki przeterminowanych leków).
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 21 stycznia 2010 r.
stan prawny dotychczas nie uległ zmianie
Gmina do 2015 r. nie ma obowiązku tworzenia punktów odbioru odpadów medycznych (np. przeterminowanych leków), jednakże powinna realizować programy związane z selektywną zbiórką odpadów i organizować akcje, takie jak zbiórka przeterminowanych leków w aptekach.
Koszty związane ze zbieraniem i unieszkodliwieniem przeterminowanych leków zebranych w aptekach w ramach programu ekologicznego, ponosi gmina. Pojemniki powinny być odpowiednio oznakowane i opatrzone w pokrywę, która uniemożliwia ponowne wyjęcie umieszczonych tam odpadów.
Uzasadnienie
Nie istnieje przepis, który nakazywałby aptekarzom zbieranie starych leków. Za wszystkie partie leków oddawanych do unieszkodliwienia aptekarze muszą zapłacić, a zatem za dodatkowo zebrane od mieszkańców leki musiałyby ponieść dodatkowe koszty. Stąd przedsiębiorcy prowadzący apteki odmawiają przyjmowania takich leków od mieszkańców. Jeśli jednak gmina zorganizuje zbiórkę leków, podpisze porozumienie z apteką i dostarczy pojemniki, a następnie zorganizuje odbiór odpadów i ich unieszkodliwienie, to z reguły aptekarze przystępują do takiego programu. Faktury do zapłaty apteka powinna przesyłać gminie - organizatorowi akcji.
Jeśli gmina nie realizuje programu, to przeterminowane leki trafiają, wraz z innymi odpadami komunalnymi do jednego pojemnika, co w konsekwencji powoduje, że w wyniku ich rozkładu będą wydzielać się nieulegające biodegradacji niebezpieczne dla środowiska związki chemiczne.
Takie programy do 1 stycznia 2010 r. mogły być finansowane z gminnego funduszu. Obecnie, po likwidacji funduszu na mocy ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 215, poz. 1664) finansowanie programu odbywa się wprost z budżetu gminy. Na ten cel mogą być przeznaczane środki z wpływów opłat z tytułu korzystania ze środowiska oraz opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów, które dotychczas wpływały do gminnego funduszu ochrony środowiska.
Gmina może zawrzeć w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie postanowienia dotyczące propagowania selektywnej zbiórki odpadów, wskazując np. że będzie prowadziła akcje pilotażowe o lokalnym zasięgu (np. apteki w przypadku zbiórki przeterminowanych leków).