Wojewoda zobowiązał miasto do zwrotu dotacji celowych udzielonych z budżetu państwa na dofinansowanie kosztów utrzymania mieszkańców skierowanych do domów pomocy społecznej. Wojewoda stwierdził, że miasto zleciło wykonanie zadań z zakresu pomocy społecznej m.in. dwóm osobom fizycznym, które nie były podmiotami uprawnionymi do otrzymania takiego zlecenia. Osoby te utraciły bowiem uprawnienie do przyjmowania zleceń z zakresu pomocy społecznej, z dniem 1 maja 2004 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 ze zm.).


W odwołaniu miasto wskazało, że dotacje pobrało w należytej wysokości zgodnie z ustawą i zużyło w całości zgodnie z przeznaczeniem.

NSA rozpatrując sprawę przypomniał, iż zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 ze zm.) dotacje przysługiwały powiatom, które zlecały prowadzenie domów opieki społecznej, w których przebywali mieszkańcy przyjęci przed 1 stycznia 2004 r. lub ze skierowaniami wydanymi przed tym dniem. Natomiast art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej precyzuje w czyje ręce mogą przejść dotacje budżetowe na prowadzenie domów opieki społecznej przyznane samorządom. Wskazane przepisy ograniczyły krąg podmiotów, którym po 1 maja 2004 r. mogły być zgodnie z prawem przekazywane omawiane dotacje oraz uregulowały możliwość przekazywania dotacji także osobom fizycznym w okresie przejściowym. Przekazywanie dotacji budżetowych osobom fizycznym prowadzącym domy pomocy społecznej poza ramami określanymi wyżej przywołanymi przepisami jest sprzeczne z prawem, niezależnie od tego na co środki z dotacji zostały wydane. Zatem pobranie i wydatkowanie środków z dotacji na prowadzenie domów pomocy społecznej prowadzonych przez osoby fizyczne na mocy umów zawartych po dniu 1 maja 2004 r. stanowiło pobranie dotacji w nadmiernej wysokości, gdyż zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w takiej sytuacji nie przysługiwała dotacja na prowadzenie domów przez osoby fizyczne – uznał NSA.

Wyrok NSA z 30 stycznia 2013 r., sygn. akt II GSK 2057/11, prawomocny