Pytanie:
Kto odpowiada za Barszcz Sosnowskiego?

Odpowiedź:

Gmina jest zobligowana do zorganizowania usuwania roślin kwarantannowych, w tym Barszczu Sosnowskiego. Nie oznacza to jednak, że ma ona obowiązek usuwania chwastu z terenów prywatnych. Właściciele działek, na których rośnie Barszcz Sosnowskiego, mają obowiązek usuwania go, przy czym prace te powinny być prowadzone przez specjalistyczne jednostki.

Podstawą obowiązku są z reguły postanowienia regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie rady gminy. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin - dalej u.o.r., w przypadku wystąpienia lub podejrzenia wystąpienia organizmów kwarantannowych posiadacz jest obowiązany do zawiadomienia wojewódzkiego inspektora lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia organizmów kwarantannowych.

Uzasadnienie:
Działania w zakresie zwalczania Barszczu Sosnowskiego są obowiązkiem samorządów lokalnych. Określa to stanowisko Rządu RP zawarte w odpowiedzi Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na interpelację posła Witolda Pahla, jak i sama ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zostało wydane rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2011 r. w sprawie listy roślin i zwierząt gatunków obcych, które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić gatunkom rodzimym lub siedliskom przyrodniczym – dalej r.r.z.g.o. (załącznik do tego aktu wymienia m.in. Barszcz Sosnowskiego). Na mocy r.r.z.g.o. od dnia 5 kwietnia 2012 r. na posiadanie i sprzedaż zwierząt i roślin z 44 obcych gatunków uznanych za inwazyjne potrzebne jest indywidualne zezwolenie. Jeśli ktoś posiada żywe okazy tych roślin i zwierząt bez zezwolenia, popełnia wykroczenie zagrożone karą aresztu lub grzywny. Przepis ten dotyczy także posiadania na nieruchomości gruntowej Barszczu Sosnowskiego i innych barszczy parzących wymienionych w r.r.z.g.o.

W oparciu o przepisy wskazane wyżej rada miasta jest upoważniona do zobowiązania właścicieli nieruchomości do zapewnienia czystości i porządku na terenie nieruchomości, m.in. poprzez niszczenie produktów roślinnych, w przypadku podejrzenia lub wystąpienia organizmów kwarantannowych (w tym wspomnianego barszczu), zgodnie z zapisami art. 8 ust. 1 pkt 1 lit. b u.o.r. Niezastosowanie się do tego przepisu wiąże się z zastosowaniem sankcji karnych na podstawie art. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - dalej u.u.c.p.g. Zgodnie z art. 10 ust. 2a u.u.c.p.g., podmiot, który nie wykonuje obowiązków określonych w regulaminie, podlega karze grzywny.

Właściciele nieruchomości oraz gminy, a także organizacje pozarządowe zajmujące się edukacją, monitorowaniem i usuwaniem Barszczu Sosnowskiego mogą korzystać z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego "Ochrona różnorodności biologicznej i ekosystemów" realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. 

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami