Prawie 90-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Barwinka przebiega przez cenne przyrodniczo tereny Natura 2000. W ramach budowy tego odcinka zaplanowane są m.in. cztery tunele o długości od 1,2 km do 1,75 km.

Jak powiedziała PAP rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, dialog techniczny pomóc ma m.in. przy szczegółowym opisie wykonania tej inwestycji. „Chcemy skorzystać z wiedzy i doświadczenia firm, które pracowały przy podobnych zadaniach” - dodała.

Podlaskie: S19 i kolejowa Rail Baltica to ważne inwestycje >>>

Dialog techniczny pozwolić ma również uzyskać informację o najlepszych technicznie i technologicznie rozwiązaniach przy budowie tuneli.

„Liczymy, że dialog pozwoli nam później, tak opracować dokumentację inwestycji, aby uzyskać najlepsze rozwiązania dotyczące m.in. koniecznych do wykonania badań geologicznych i hydrogeologicznych czy monitorowania osuwisk występujących na trasie planowanej drogi”- dodała rzeczniczka.

Dialog techniczny ma również odpowiedzieć na pytania dotyczące szacunkowych kosztów budowy tuneli.

Termin składania zgłoszeń do udziału w dialogu technicznym mija 2 marca.

Zgodnie z wydaną w listopadzie ub. r. decyzją środowiskową na prawie 90-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Barwinka wybudowanych zostanie osiem węzłów drogowych oraz dziewięć miejsc obsługi podróżnych.

W ramach budowy tego odcinka powstanie również 91 przejść dla zwierząt. Z tego ok. 1/4 obiektów będą to typowe przejścia dla zwierząt, natomiast w pozostałych przypadkach będą to obiekty inżynierskie np. mosty i estakady, które łączyć będą w sobie funkcję przejść dla zwierząt.

Przejścia dla zwierząt umożliwią migracje m.in. dużym ssakom z Bieszczadów i Beskidu Niskiego - wilkom, rysiom, niedźwiedziom i żubrom.

W związku z budową tej trasy konieczne będzie wyburzenie ok. 100 budynków mieszkalnych.

W Kontrakcie Terytorialnym dla woj. podkarpackiego budowa S19 na południe od Rzeszowa została wpisana na listę projektów kluczowych.

Według szacunków GDDKiA, koszt budowy całego podkarpackiego odcinka S19 wyniesie w sumie ok. 11 mld zł. Do tej pory na Podkarpaciu do ruchu oddano dwa odcinki S19: Stobierna - Rzeszów Wschód (7,5 km) oraz Rzeszów Zachód - Świlcza (4,4 km). Dwa kolejne są w budowie.

Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ - południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.

Ma też być częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. (PAP)

Dowiedz się więcej z książki
Prawo zamówień publicznych. 631 pytań i odpowiedzi
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł