Aż 60 przetargów rozpisano jesienią 2015 r. Ich wartość wyniosła łącznie ok. 30 mld zł. W zdecydowanej większości z nich do września 2016 r. przeprowadzono jedynie prekwalifikacje. Powoduje to zastój na rynku zamówień publicznych, który może okazać się nie do nadrobienia. Znaczny wpływ na to mają zmiany polityczne oraz kadrowe, a także nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 28.07.2016 r.
Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa zaznacza, iż w przetargach organizowanych przez GDDKiA widoczna była ostrożność oraz zachowawczość. Pomimo znacznych zmian, stwierdzić należy, iż Dyrekcja nie wykorzystała w pełni zarówno swoich możliwości finansowych jak i potencjału rynku rykonawczego w 2016 r. W szczególności, iż w znacznej mierze inwestycje realizowane są w formule "projektuj i buduj".
Z tego względu większość prac budowlanych rozpocznie się dopiero w połowie 2018 r. Skutkować to będzie znaczną kumulacją prac, łącznie z tymi kolejowymi, co z kolei przełoży się na wzrost cen kluczowych materiałów i usług. Doprowadzi to do licznych problemów logistycznych.
Źródło: www.wnp.pl
Dowiedz się więcej z książki | |
Zamówienia publiczne. Orzecznictwo sądów okręgowych w latach 2010-2015 z komentarzem
|