Czy gmina może dokonywać dopłat do spółki "Miejskie Wodociągi i Kanalizacji sp. z o.o." z przeznaczeniem na finansowanie inwestycji, jeżeli spółka ta przyjęła na własność majątek wodno-kanalizacyjny od gminy w celu prowadzenia inwestycji przez Zintegrowaną Gospodarkę Wodno-Ściekową z dofinansowaniem UE?
Czy w tej sprawie Rada Gminy może wyrazić zgodę na dofinansowanie przez gminę dopłat w formie pieniężnej w ratach rocznych np. od 2008 r. bez określenia końca takiego zdarzenia i w łącznej kwocie np. 19 mln zł?
Czy Rada może upoważnić wójta do składania niezbędnych oświadczeń woli związanych z realizacją dopłat?
Czy takie upoważnienie ma charakter "intencyjny" czy też jest to "zobowiązanie", którego skutkiem będzie wykazywanie w sprawozdaniu Rb-Z?
Odpowiedź
Gmina nie może dokonywać dopłat (podwyższenia wkładu) do spółki prawa handlowego wskazując konkretny cel np. przeznaczenie środków finansowych na sfinansowanie inwestycji z dofinansowaniem Unii Europejskiej. Rada Gminy nie może upoważnić wójta do składania niezbędnych oświadczeń woli związanych z realizacją dopłat.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych - wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach. Przepis ten w sposób wyraźny i jednoznaczny wskazuje na ścisłe powiązanie wydatku budżetowego z finansowaniem zadania publicznego tylko i wyłącznie takiego, które zostało określone w odrębnym przepisie. Zatem legalność wydatku budżetowego musi zostać oceniana poprzez pryzmat określonych przepisami prawa zadań publicznych.
Zakres działania gminy obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zalicza się sprawy dotyczące:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
4) lokalnego transportu zbiorowego;
5) ochrony zdrowia;
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;
8) edukacji publicznej;
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
11) targowisk i hal targowych;
12) zieleni gminnej i zadrzewień;
13) cmentarzy gminnych;
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działalnia i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażaniaprogramów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18) promocji gminy;
19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) ;
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ).
Na mocy art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 z późn. zm.) - dalej u.g.k. - gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. Na mocy art. 12 u.g.k. do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.) oraz przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), z zastrzeżeniem przepisów ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa oraz o komercjalizacji i prywatyzacji. Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, co obejmuje również tworzenie i przystępowanie do spółek, określanie zasad wnoszenia, cofanie i zbywanie udziałów akcji przez zarząd. Nieruchomości i rzeczy ruchome są podstawowym składnikiem mienia komunalnego, które powinno służyć realizacji zadań publicznych, które gmina wykonuje w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Warto pamiętać, iż wszelkie wydatki dokonywane przez finansowane przez jednostki samorządu terytorialnego są wydatkami publicznymi. Na mocy art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych , wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy, oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z przekazanych nakładów. Muszą być ponoszone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) .
Ponadto wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowią między innymi wydatki majątkowe, do których zalicza się wydatki na:
1) inwestycje i zakupy inwestycyjne;
2) zakup i objęcie akcji;
3) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
Wobec powyższego gmina nie może dokonywać dopłat (podwyższenia wkładu) do spółki prawa handlowego wskazując konkretny cel np. przeznaczenie środków finansowych na sfinansowanie inwestycji z dofinansowaniem Unii Europejskiej.
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)
Finansowanie inwestycji spółki przez gminne dopłaty
Czy gmina może dokonywać dopłat do spółki z przeznaczeniem na finansowanie inwestycji?