Zebrani przedstawiciele gmin z terenu powiatu jarocińskiego dyskutowali o nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie pozyskiwania energii oraz gospodarowania nią. Omówili między innymi możliwości modernizacji oświetlenia obiektów użyteczności publicznej i zapoznali się z nowymi technologiami oświetleniowymi dostępnymi dla samorządów. Mogli przeanalizować m.in.: działanie czułych na natężenie światła naturalnego systemów oświetlenia ulic i przekonać się, jak ich stosowanie obniża koszty przeznaczane na ten cel w budżetach gmin.

Uczestnicy seminarium spotkali się w jednej z klas Gimnazjum nr 1 w Jarocinie. Sala lekcyjna została wybrana nieprzypadkowo. Dotychczasowe oświetlenie pomieszczenia zostało zastąpione energooszczędnym i poprawiającym efektywność procesu kształcenia systemem School Vision. A wszystko to za sprawą uczniów gimnazjum, którzy wygrali ogólnopolski konkurs „OZE oświetli Twoją szkołę” zorganizowany przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa w partnerstwie z firmą Philips Lighting Poland S.A.
Konkurs był elementem projektu promującego wiedzę o odnawialnych źródłach energii (OZE). Na przestrzeni kończącego się roku szkolnego 51 zespołów uczniowskich z całej Polski prowadziło w swoich szkołach specjalistyczne badania oświetlenia. W oparciu o nie młodzież opracowała projekty poprawy efektywności wykorzystania energii elektrycznej w pomieszczeniach szkolnych. Uczniowie promowali także w środowiskach lokalnych wiedzę na temat energii przyjaznej środowisku.

Seminarium dla samorządowców poprzedzało piknik naukowym pod hasłem „Energia, energetyka, oświetlenie przyjazne środowisku” zorganizowanym w sobotę 14 maja w Jarocinie. Tego dnia rynek miasta zamienił się w prawdziwe laboratorium naukowe. Eksperci m.in. z Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Uniwersytetu Warszawskiego, Centrum Badań Kosmicznych, Towarzystwa Rozwoju Małych Elektrowni Wodnych nie tylko odpowiadali na pytania publiczności, ale również pomagali przeprowadzić zebranym samodzielne badania. W namiotach „naukowego miasteczka” każdy mógł na własne oczy zobaczyć np.: jak energia termiczna zmienia się w elektryczną a ta w mechaniczną. Można było osobiście sprawdzić do czego służy pirometr, luksomierz i dyskryminator oraz obejrzeć model satelity zasilanego ogniwami słonecznymi.

Proces budowania świadomości ekologicznej trzeba planować kompleksowo – mówi Magdalena Machinko-Nagrabecka (Koordynator Programu, Centrum UNEP/GRID-Warszawa) – Dlatego do naszego projektu zaprosiliśmy młodzież szkolną, aby sama poszerzyła swoja wiedzę poprzez praktyczne badania. Zachęcaliśmy uczniów również do promowania energetyki przyjaznej środowisku w swoich społecznościach lokalnych. Za ich pośrednictwem udało się zainteresować tematem rodziców, nauczycieli oraz samorządowców. Seminarium pomoże przełożyć wiedzę z zakresu zrównoważonej energetyki na codzienne decyzje lokalnych władz – podkreśla Machinko-Nagrabecka.

Dodatkowych informacji udziela:
Magdalena Machinko-Nagrabecka, Kierownik Działu Edukacji Ekologicznej, Koordynator Programu z ramienia Centrum UNEP/GRID-Warszawa, tel.:+48 22 8406663, 8406664 wew.106, e-mail: magda@gridw.pl

Anna Kołodziejczyk
Public Relations