Zmiany, które wprowadza nowelizacja, umożliwiają prowadzenie przez przedszkola, szkoły i placówki w formie elektronicznej dzienników zajęć przedszkola, dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć wychowawczych, dzienników zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, specjalistycznych oraz dzienników innych zajęć, a także dzienników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, dzienników prowadzonych przez pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych oraz prowadzonych przez placówki dzienników zajęć stałych, okresowych i okazjonalnych. Możliwość prowadzenia w formie elektronicznej wyżej wymienionych dzienników jest możliwa wyłącznie po uzyskaniu zgody organu, który prowadzi konkretną szkołę bądź też placówkę. Wymóg zgody na prowadzenie dziennika w formie elektronicznej wynika stąd, że wprowadzenie danego systemu informatycznego pociąga za sobą konsekwencje w postaci nakładów finansowych, jakie muszą być poniesione w celu odpowiedniego zaopatrzenia konkretnej szkoły czy też placówki w odpowiedni sprzęt, jak i bardzo często wiąże się z koniecznością przeprowadzania odpowiedniego przeszkolenia nauczycieli. Do tej pory prowadzenie dzienników w wersji elektronicznej było praktykowane w niektórych szkołach czy placówkach, jednak mimo wszystko w dalszym ciągu obowiązywały dzienniki w papierowej wersji prowadzone przez nauczycieli. Forma prowadzenia dzienników lekcyjnych w wersji elektronicznej wywołuje szereg różnorodnych opinii. Zdania na ten temat są podzielone. Jako pozytywne strony można wskazać łatwy i szybki dostęp dla rodziców do informacji o uczniu oraz to, że dziennik prowadzony w wersji elektronicznej może stać się nową formą komunikacji między szkołą a rodzicem. Jednak pojawiło się również mnóstwo negatywnych stanowisk w stosunku do kwestii wprowadzenia dzienników w formie elektronicznej. Należałoby wskazać tu mogący narastać sprzeciw pedagogów, którzy nie posiadają dostatecznych umiejętności obsługi komputera i korzystania z właściwego oprogramowania. Problem może też polegać na konieczności wygospodarowania przez nauczycieli dodatkowego czasu na wprowadzenie danych dotyczących przebiegu nauki ucznia, jak i jego zachowania. Gminy natomiast mogą być na wprowadzenie dzienników w formie elektronicznej jeszcze niegotowe z powodu braku koniecznych środków finansowych.
Elektroniczny dziennik lekcyjny
Od dnia 7 sierpnia 2009 r. obowiązuje rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 16 lipca 2009 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placwki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej opiekuńczej oraz rodzajw tej dokumentacji (Dz. U. Nr 116, poz. 977).
Zmiany, które wprowadza nowelizacja, umożliwiają prowadzenie przez przedszkola, szkoły i placówki w formie elektronicznej dzienników zajęć przedszkola, dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć wychowawczych, dzienników zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, specjalistycznych oraz dzienników innych zajęć, a także dzienników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, dzienników prowadzonych przez pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych oraz prowadzonych przez placówki dzienników zajęć stałych, okresowych i okazjonalnych. Możliwość prowadzenia w formie elektronicznej wyżej wymienionych dzienników jest możliwa wyłącznie po uzyskaniu zgody organu, który prowadzi konkretną szkołę bądź też placówkę. Wymóg zgody na prowadzenie dziennika w formie elektronicznej wynika stąd, że wprowadzenie danego systemu informatycznego pociąga za sobą konsekwencje w postaci nakładów finansowych, jakie muszą być poniesione w celu odpowiedniego zaopatrzenia konkretnej szkoły czy też placówki w odpowiedni sprzęt, jak i bardzo często wiąże się z koniecznością przeprowadzania odpowiedniego przeszkolenia nauczycieli. Do tej pory prowadzenie dzienników w wersji elektronicznej było praktykowane w niektórych szkołach czy placówkach, jednak mimo wszystko w dalszym ciągu obowiązywały dzienniki w papierowej wersji prowadzone przez nauczycieli. Forma prowadzenia dzienników lekcyjnych w wersji elektronicznej wywołuje szereg różnorodnych opinii. Zdania na ten temat są podzielone. Jako pozytywne strony można wskazać łatwy i szybki dostęp dla rodziców do informacji o uczniu oraz to, że dziennik prowadzony w wersji elektronicznej może stać się nową formą komunikacji między szkołą a rodzicem. Jednak pojawiło się również mnóstwo negatywnych stanowisk w stosunku do kwestii wprowadzenia dzienników w formie elektronicznej. Należałoby wskazać tu mogący narastać sprzeciw pedagogów, którzy nie posiadają dostatecznych umiejętności obsługi komputera i korzystania z właściwego oprogramowania. Problem może też polegać na konieczności wygospodarowania przez nauczycieli dodatkowego czasu na wprowadzenie danych dotyczących przebiegu nauki ucznia, jak i jego zachowania. Gminy natomiast mogą być na wprowadzenie dzienników w formie elektronicznej jeszcze niegotowe z powodu braku koniecznych środków finansowych.