Kontrola WIOŚ wykazała w zakładzie, że emisja gazów i pyłów z instalacji odbywa się w sposób zorganizowany (wentylacja mechaniczne). Zakład stosuje w procesie produkcyjnym farby proszkowe, nie zawierające LZO, jednak występuje tutaj również proces czyszczenia produktów za pomocą rozpuszczalników.
WIOŚ zalecił zakładowi uzyskanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, bądź zgłoszenie instalacji w trybie art. 152 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) - dalej p.o.ś. Na przedmiotowy zakład skarżą się mieszkańcy, którzy żądają nałożenia obowiązku wykonania przeglądu ekologicznego.
Jak w takiej sytuacji ma postąpić starosta, skoro jedynym komponentem, mogącym negatywnie oddziaływać na środowisko jest emisja do powietrza?
Czy uregulowanie strony formalno-prawnej w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego załatwi tutaj sprawę czy konieczne jest dodatkowo wykonanie przeglądu ekologicznego?
Odpowiedź
Zgodnie z art. 180 ust. 1 p.o.ś., eksploatacja instalacji powodująca wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza jest dozwolona po uzyskaniu pozwolenia, jeżeli jest ono wymagane.
W takim przypadku, o tym czy wymagane będzie pozwolenie emisyjne (czy zgłoszenie instalacji) dla wskazanej w pytaniu instalacji zadecyduje analiza zapisów dwóch rozporządzeń Ministra Środowiska:
- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. Nr 130, poz. 880),
- rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz. U. Nr 130, poz. 881)@page_break@
Zarówno informacje zawarte we wniosku o wydanie pozwolenia na emisje gazów i pyłów do powietrza wymagane łącznie w art. 184 ust. 2 i 221 p.o.ś., jak i zgłoszeniu instalacji, wymagane w art. 152 ust. 2 p.o.ś. powinny zawierać informacje dotyczące spełniania obowiązujących przepisów prawa, czyli, czy dotrzymane są standardy emisyjne, standardy jakości powietrza oraz wartości odniesienia w powietrzu.
Do takiego wniosku upoważniają zapisy art. 141 ust. 1 p.o.ś. oraz art. 144 ust. 2 p.o.ś.
Dodatkowo należy tu wskazać art. 222 ust. 1 p.o.ś., który stanowi że w razie braku standardów emisyjnych i dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu ilości gazów lub pyłów dopuszczonych do wprowadzania do powietrza ustala się na poziomie niepowodującym przekroczeń:
a) wartości odniesienia substancji w powietrzu,
b) wartości odniesienia substancji zapachowych w powietrzu.
Z wniosku o wydanie pozwolenia i zgłoszenia można więc ustalić, na ile instalacja oddziałuje na jakość powietrza i podjąć na tej podstawie działania, ale tylko w sytuacji, gdy podlega ona standardom emisyjnym lub/i emituje substancje normowane w powietrzu jako dopuszczalne lub odniesienia. tych substancji.
W przypadku innych substancji i ewentualnych uciążliwości zapachowych (nie ustalono dotychczas wartości odniesienia substancji zapachowych w powietrzu) wniosek o pozwolenie lub zgłoszenie instalacji nie da podstaw do oceny sytuacji i moim zdaniem niezbędny będzie przegląd ekologiczny. W przeglądzie można odnieść się, poza ww. normami (określonymi przepisami ochrony środowiska), do innych wielkości, np. do progów zapachowych, opracowań i analiz dotyczących wpływu na środowisko substancji, przepisów międzynarodowych lub obowiązujących w innych krajach.