W trakcie organizowanej przez Najwyższą Izbę Kontroli debaty, specjaliści podkreślili, że funkcjonujący od 1 stycznia 2016 r. system nieodpłatnej pomocy prawnej, pomimo olbrzymich możliwości wykorzystywany jest na bardzo niskim poziomie. Odsetek osób sięgających po bezpłatną pomoc osób wynosi bowiem zaledwie od 2 do 3 procent wszystkich uprawnionych.
Zdaniem ekspertów, na niskie zainteresowanie obywateli bezpłatną pomocą wpływają m.in. wąska grupa adresatów finansowanej przez państwo pomocy, czy brak minimalnych standardów świadczonych usług. W opinii przedstawiciela Fundacji Uniwersyteckich Porad Prawnych, chcąc poprawić funkcjonowanie systemu, należałoby jako podstawowe kryterium uprawniające do skorzystania z tej formy wsparcia ustanowić kryterium dochodowe.

Problemem jest także selekcja problemów i zróżnicowania specjalistów (bez względu na stopień trudności problemu obywatela, w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej angażowany jest prawnik z najwyższymi kwalifikacjami).Eksperci wskazują również na źle przeprowadzoną kampanię informacyjną czy brak środków finansowych na edukację prawną i podnoszenie świadomości prawnej.

Obecny na spotkaniu dr hab. Waldemar Florczak, przekonywał z kolei, że dla zwiększenia efektywności systemu potrzebne jest przyjęcie modelu zapłaty za wykonane usługi, a nie za gotowość do ich pełnienia. Przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości, podkreślili natomiast, że trwają obecnie prace nad nowelizacją ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej. W ich ramach rozważane jest nie tylko poszerzenie katalogu osób uprawnionych, ale także zakresu świadczonych usług.

(nik.gov.pl)
 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami