W ostatnich testach udział wzięli urzędnicy w sumie 34 urzędów miast i gmin z całej Polski, m.in. Białegostoku, Gdańska, Gdyni oraz Sopotu, Lublina, Krakowa, Wrocławia, Olsztyna, Rzeszowa czy Zielonej Góry. Mieli możliwość sprawdzenia i przetestowania w praktyce procedur związanych z nowym dowodem oraz jego obsługą, począwszy od składania wniosku o jego wydanie i samo wydawanie, po inne procesy związane z użyciem dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
Czytaj: Nie ma zagrożeń wdrożenia e-dowodu od 4 marca>>
Minister zadowolony z wdrażania
- Przed wydaniem pierwszych e-dowodów sprawdzamy działanie dokumentu w realnych warunkach, w jakich będzie on używany - mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji. I podkreśla, że kolejne testy pokazują, że wszystko działa tak jak powinno, a urzędnicy nie mają problemu w nowymi dokumentami. - Finalizujemy wreszcie projekt, który powinien być zakończony wiele lat temu - podsumowuje minister.
E-dowody będą wydawane od marca
Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że pierwsze dowody z warstwą elektroniczną Polacy dostaną w marcu. Wnioski o wydanie e-dowodu będzie można składać od 4 marca. Dotychczasowe dokumenty zachowują ważność. Dowody z warstwą elektroniczną będą stopniowo zastępować dotychczasowe dowody - w miarę ich naturalnego procesu wymiany (np. z powodu końca ważności dotychczasowego dokumentu czy jego utraty).
Sprawdź: Dowody osobiste>>
Resort podkreśla, że nowy dowód jest lepiej zabezpieczony, a warstwa elektroniczna pozwoli m.in. na wykorzystanie go przy korzystaniu z usług elektronicznych. Samo użycie dowodu w urzędzie będzie zbliżone do dokonywania w sklepie płatności zbliżeniowych przy pomocy karty płatniczej z chipem. Osoby, które nie będą chciały korzystać z funkcjonalności warstwy elektronicznej, będą mogły wykorzystywać e-dowód dokładnie tak, jak dokument bez warstwy.