Dyrektor miejskiego zarządu nieruchomości komunalnych (MZNK) przekazał do urzędu skarbowego tytuły wykonawcze, wnosząc o przyjęcie ich do egzekucji w celu przymusowego ściągnięcia należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Naczelnik urzędu skarbowego uznał, iż w tytułach wykonawczych został błędnie został oznaczony wierzyciel i w związku z tym nie przystąpił do egzekucji.
Zdaniem organu dyrektor MZNK nie jest organem administracji, a zatem nie jest wierzycielem w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uprawnionym do wystawiania tytułów wykonawczych. Jego uprawnienia są bowiem uprawnieniami pochodnymi od uprawnień wierzyciela, czyli prezydenta miasta.
Dyrektor MZNK złożył skargę do sądu administracyjnego.
WSA uznał skargę za zasadną.
Sąd zwrócił uwagę, iż rada gminy ma prawo podjąć uchwałę w trybie art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) o przekazaniu kompetencji wójta/burmistrza/prezydenta do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej dotyczących opłat komunalnych organowi jednostki organizacyjnej gminy.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
W takiej sytuacji organem uprawnionym do dochodzenia należności z tytułu odpadów komunalnych a tym samym wierzycielem jest organ tej jednostki, na rzecz której nastąpiło przekazanie a nie organ wykonawczy gminy.
Przeniesienie kompetencji na organ jednostki organizacyjnej wskazany przez radę gminy, nadaje mu charakter organu administracji publicznej. Przy czym, wbrew wywodom organu nadzoru kompetencje te nie stanowią pochodnej uprawnień organu wykonawczego ale jego samodzielną/pierwotną funkcję.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 24 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 1179/15, nieprawomocny
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie LEX Samorząd Terytorialny Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |