Czy w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181 z późn. zm.) - dalej r.w.m.s.w. , nauczyciele przedszkoli integracyjnych pracujący z dziećmi upośledzonymi i niepełnosprawnymi są uprawnieni do otrzymywania dodatku za trudne warunki pracy?

Odpowiedź

Na podstawie § 8 pkt 7 i 8 r.w.m.s.w. dodatek za trudne warunki pracy przysługuje m.in. nauczycielom, którzy prowadzą:
- zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim,
- zajęcia dydaktyczne i wychowawcze w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego.
Definicje szkół (oddziałów) specjalnych zawarte są w ustawie o systemie oświaty .

W myśl art. 3 pkt 1a lit. a przywołanej ustawy pod pojęciem szkoły specjalnej lub oddziału specjalnego należy rozumieć szkołę lub oddział dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zorganizowane zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1489) . Przepisy tego rozporządzenia nie dotyczą jednak szkół (oddziałów integracyjnych).

Szkołami (przedszkolami) integracyjnymi są - zgodnie z definicja zawartą w art. 3 pkt 2c ustawy o systemie oświaty – szkoły (przedszkola), w których we wszystkich oddziałach są uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, a nauczanie zorganizowane jest zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490) .

Wobec powyższego nie można, moim zdaniem, przyjąć, że prowadzenie zajęć w specjalnych przedszkolach, szkołach (oddziałach), jest tym samym, co prowadzenie zajęć w przedszkolach, szkołach (oddziałach) integracyjnych. Ustawa o systemie oświaty wyraźnie odróżnia pojęcie szkół (przedszkoli) specjalnych od szkół (przedszkoli) integracyjnych.
Dlatego też sądzę, że nie ma podstaw prawnych do wypłacania dodatku za trudne warunki pracy nauczycielom pracującym w szkołach (przedszkolach) lub oddziałach integracyjnych.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1489)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490)