Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
W ramach dialogu technicznego wykonawcy mogą dokonać prezentacji urządzeń oraz udostępnić urządzenie zamawiającemu w celu zapoznania się z możliwościami technologicznymi dostępnymi na rynku.
Jeżeli zamawiający chce przetestować prezentowany sprzęt, sprawdzić jego nowoczesne rozwiązania, to musi on wymagać tego od wszystkich uczestników dialogu, a z procedury musi być sporządzony protokół.
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy, wprowadzającej dialog techiczny, czytamy "Celem tej regulacji jest implementowanie norm dotyczących dialogu technicznego przewidzianego w motywie 8 dyrektywy klasycznej (Przed rozpoczęciem procedury udzielania zamówienia, instytucje zamawiającego mogą, przy wykorzystaniu dialogu technicznego, poszukiwać lub korzystać z doradztwa, które może znaleźć zastosowanie w trakcie przygotowywania specyfikacji, pod warunkiem jednak, że takie doradztwo nie spowoduje nie będą one skutkowały ograniczeniem konkurencji.), i motywie 15 dyrektywy sektorowej. Ponadto regulacja wiąże się z korzyściami dla zamawiających w zakresie udzielania innowacyjnych zamówień oraz celowym, racjonalnym i oszczędnym wydatkowaniem środków. Przepis umożliwia zapoznanie się z najlepszymi, najkorzystniejszymi i najnowszymi rozwiązaniami oraz osiągnięciami technicznymi, technologicznymi i organizacyjnymi w dziedzinie lub na rynku właściwym dla przedmiotu zamówienia planowanego do udzielenia, a także skonfrontowanie potrzeb z możliwościami ich realizacji przez podlegający ciągłym zmianom rynek określonych usług, dostaw lub robót budowlanych.
Podkreślić należy, iż przy zastosowaniu dialogu technicznego musi być zachowana zasada uczciwej konkurencji, a wszyscy potencjalni wykonawcy oraz oferowane przez nich rozwiązania w toku dialogu technicznego powinni być traktowani jednakowo. Tym samym korzystanie przez zamawiających z przepisów dotyczących dialogu technicznego nie może prowadzić do ograniczenia konkurencji.
W tym celu przewidziano przepisy nakładające na zamawiającego obowiązek, zgodnie z którym zobowiązany jest do zamieszczania na swojej stronie internetowej informacji o wszczęciu dialogu technicznego oraz o przedmiocie dialogu technicznego, oraz do zamieszczenia informacji o zastosowaniu dialogu technicznego w ogłoszeniu o zamówieniu, którego dialog dotyczył, a dokumentacja z przebiegu dialogu technicznego, w szczególności informacja o podmiotach, które uczestniczyły w dialogu technicznym, oraz o wpływie dialogu technicznego na opis przedmiotu zamówienia, specyfikację istotnych warunków zamówienia lub warunki umowy będzie stanowiła element protokołu postępowania o udzielenie zamówienia. Jednocześnie należy podkreślić, iż uczestnictwo w dialogu technicznym nie jest równoznaczne i koniecznością wykluczenia wykonawcy z uwagi na bezpośrednie wykonywanie czynności".
Autor odpowiedzi: Monika Bieńko