Jednostka samorządu terytorialnego zatrudnia pracownika, który przed zatrudnieniem prowadził działalność gospodarczą. Działalność tę ma udokumentowaną oraz opłacane były składki na ZUS.

Czy okres prowadzenia tej działalności do stażu pracy?

Odpowiedź

Okres prowadzenia działalności gospodarczej ma znaczenie jedynie dla ustalenia kompetencji do zajmowania kierowniczego stanowiska urzędniczego.

Okres prowadzenia działalności gospodarczej można zaliczyć do stażu pracy w zasadzie tylko w jednym wypadku - gdy ustala się kompetencje danego kandydata do zatrudnienia na kierowniczym stanowisku urzędniczym. Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymagania określone w art. 6 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 i 3 (wymagania podstawowe dla stanowisk urzędniczych) oraz dodatkowo:
- posiada co najmniej 3-letni staż pracy lub wykonywała przez, co najmniej 3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku;
- posiada wykształcenie wyższe I lub II stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.

Wyraźnie widać w tym przepisie rozdzielenie pojęcia stażu pracy i okresu wykonywania działalności gospodarczej. Biorąc to pod uwagę trudno przyjąć, że okres działalności gospodarczej można zaliczyć do stażu pracy, o którym mowa w art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych (od którego zależy m.in. wysokość dodatku stażowego, nagrody jubileuszowej i odprawy emerytalno-rentowej). Kwestia opłacania składek ZUS z tytułu prowadzonej działalności pozarolniczej jest w tym wypadku prawnie obojętna.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)