Pytanie:
Czy gmina może zorganizować dodatkową sieć odbioru zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego? Gmina zamierza podpisać umowę z firmą, która prowadzi odbiór odpadów zużytego sprzętu bezpośrednio z nieruchomości mieszkańców, z wyznaczonych punktów na terenie gminy, oraz z PSZOK-u. Dwa razy do roku wykonawca usługi wyłoniony w drodze przetargu odbiera przedmiotowe odpady od mieszkańców gminy. Należy dodać, że gmina prowadzi także PSZOK, z którego odpady odbiera wskazany wykonawca.
Odpowiedź:
Jeżeli gmina zawarła już umowę z przedsiębiorcą wyłonionym w przetargu, to umowy z nim nie może zmieniać, chyba że umowa ta zostałaby zmieniona, na co musiałby zgodzić się przedsiębiorca. Oznacza to, że w przypadku braku porozumienia z ww. wskazanym przedsiębiorcą gmina nie może jego umowy ograniczyć i przekazywać odpady zużytego sprzętu innej firmie, która będzie odpady te odbierała z PSZOK, z wyznaczonych punktów na terenie gminy oraz bezpośrednio z terenu nieruchomości objętych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. Z kolei, gdyby gmina nie zmieniła umowy z przedsiębiorcą odbierającym odpady, a mimo to zawarła umowę (poza systemem) z nową firmą, to musiałaby wypłacać przedsiębiorcy odbierającemu odpady wynagrodzenie w dotychczasowej wysokości (za gotowość do odbioru odpadów zużytego sprzętu dwa razy w roku z miejsc wskazanych w umowie). Renegocjacja umowy może polegać również na tym, że przedsiębiorca wyłoniony w przetargu zgodzi się na dodatkowe odbiory z PSZOK z miejsc wskazanych przez gminę oraz z terenu nieruchomości wraz z usługą wyniesienia odpadów zużytego sprzętu (np. lodówek, pralek czy telewizorów), za którą to usługę, jako dodatkową płacić będą właściciele nieruchomości.
Warunkiem jest jednak, aby gmina w takim przypadku podjęła uchwałę o świadczeniu dodatkowych usług za opłatą, zgodnie z art. 6r ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - dalej u.u.c.p.g. Nie będzie to jednak odrębna umowa zawarta z dotychczasowym przedsiębiorcą tylko dotychczasowa umowa o zmienionym zakresie usług.
Gdyby jednak przedsiębiorca odbierający odpady nie był zainteresowany zmianą umowy, to gmina może zawrzeć umowę na odbiór odpadów zużytego sprzętu poza zakres obejmujący umowę z tym przedsiębiorcą z inną firmą, przy czym byłaby to umowa "pozasystemowa".