Rada rodziców szkoły zawarła dobrowolne ubezpieczenie dla uczniów. Z tego tytułu otrzymała prowizję.

Czy gmina jako organ szkoły ma prawo domagać się wpłaty prowizji otrzymanej przez radę rodziców na konto gminy jako dochodów budżetowych wypracowanych przez szkołę?

Odpowiedź

Od 1 września 2007 r. na mocy ustawy z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 542) - dalej u.s.o. - w każdej szkole i placówce powinna działać rada rodziców. Stanowi ona reprezentację ogółu rodziców uczniów. Zgodnie z art. 54 ust. 8 u.s.o. rada rodziców w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy powinien określać regulamin działalności rady rodziców. Uchwalany jest on przez radę rodziców. Określa on w szczególności:
• wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
• tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych, i rady rodziców.

Dobrowolne składki rodziców to największe źródło finansowania rady rodziców. Dlatego to rada rodziców podejmuje decyzję, na jaki cel środki te zostaną wydatkowane. Wydatek nie może być sprzeczny z regulaminem działalności rady rodziców.

Rada rodziców wydatkowując kwoty na pokrycie dobrowolnego ubezpieczenia uczniów ma także niezbywalne prawo do dysponowania prowizją uzyskaną z tego tytułu od firmy ubezpieczającej. Rada powinna zadbać, aby w regulaminie działalności rady zapisać sposób gospodarowania takimi kwotami. W związku z powyższym prowizja dopóki nie jest formalnie przekazana na określony cel działalności szkoły w formie darowizny (z zastrzeżeniem, że nie zasili ona rachunku dochodów własnych szkoły) nie może być dochodzona przez gminę jako dochód podległej jej jednostki budżetowej.