Na mocy art. 29 u.s.p., rozwiązaniu z mocy prawa uległa rada powiatu, w związku z niedokonaniem wyboru zarządu w określonym art. 27 u.s.p. terminie. Rozwiązanie nastąpiło 26.01.2019 r. (zgodnie z obwieszczeniem wojewody). W związku z tym, że z chwilą rozwiązania rady, również zarząd przestał istnieć (zgodnie z ustawą władze w starostwie obejmuje w takiej sytuacji wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów komisarz, który pełni funkcję organów powiatu), pojawił się problem, czy decyzje wydane przez starostę już po 26.01.2019 r., tj. kiedy organy powiatu już nie funkcjonowały, nie są obarczone wadą nieważności?

Czy wobec tego, decyzja wydana przez organ, który w chwili jej wydania nie istniał (komisarz do tej pory nie został powołany), powinna pozostawać w obrocie prawnym?

Czy pracownicy mogli wydawać decyzje "z upoważnienia" starosty, po rozwiązaniu organów powiatu, zważywszy na to, że starosta nie jest organem powiatu i nie udziela pełnomocnictw jako organ, tylko jako przewodniczący zarządu?

 

W ocenie Autora, decyzje wydane przez starostę po dniu rozwiązania rady powiatu, obarczone są wadą nieważności.

 

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym - dalej u.s.p. Jeżeli rada powiatu nie dokona wyboru zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy ulega rozwiązaniu z mocy prawa. Informację o rozwiązaniu rady powiatu wojewoda niezwłocznie podaje do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze powiatu oraz ogłasza w formie obwieszczenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym (art. 29 ust. 2 u.s.p.).

W myśl art. 29 ust. 3a u.s.p., do czasu wyboru zarządu przez nową radę Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która w tym okresie pełni funkcję organów powiatu.

Z powyższego wynika, że rada powiatu ulega rozwiązaniu z mocy prawa jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy nie dokona wyboru zarządu powiatu. W takim wypadku, zgodnie z w/w art. 29 ust. 3a u.s.p. kompetencje organów powiatu, a więc zarówno rady powiatu, jak i zarządu powiatu oraz starosty, przejmuje osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że rada powiatu uległa rozwiązaniu z dniem 26.01.2019 r. W efekcie, po tym dniu, dotychczasowe organy nie mogą działać, a wyłączną kompetencje do działania za te organy ma osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.

W ocenie Autora, decyzja wydana w tej sytuacji przez dotychczasowego starostę po dniu rozwiązania rady powiatu, tj. po dniu 26.01.2019 r. jest obarczona wadą nieważności z uwagi na naruszenie przepisów o właściwości (art. 156 § 1 pkt 1 ustawy z 14.06.1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego - dalej k.p.a.). Jak wskazuje się w literaturze "(...) przepis art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a. obejmuje wszelkie postacie naruszenia właściwości rzeczowej, łącznie z jej odmianą – właściwością instancyjną, czyli funkcjonalną. Organ niewłaściwy nie jest prawnie legitymowany do rozstrzygania o prawach i obowiązkach stron." (por. Wróbel Andrzej, Jaśkowska Małgorzata, Wilbrandt-Gotowicz Martyna, Komentarz aktualizowany Kodeksu postępowania administracyjnego, Lex/el 2018).

Czytaj też: Powiaty apelują o podwyżki i nagrody dla włodarzy

W zgodnie bowiem z wyżej przytoczonymi przepisami, po rozwiązaniu rady powiatu, dotychczasowe organy powiatu tracą swoją legitymację do dziania, a organem wyłącznie uprawnionym do wykonywania obowiązków tych organów jest osoba wskazana przez Prezesa Rady Ministrów. W efekcie, dotychczasowy starosta nie może po rozwiązaniu rady powiatu wydawać decyzji, bowiem stracił on już uprawnienie w tym zakresie.

Powyższe stanowisko jest tym bardziej uzasadnione, że w przypadku rozwiązania rady powiatu na podstawie art. 29 u.s.p., nie znajduje zastosowania art. 28 u.s.p., przewidujący kontynuację pracy dotychczasowego zarządu powiatu do dnia wyboru nowego zarządu. W takiej sytuacji stosuje się wyłącznie przepis szczególny art. 29 ust. 3a u.s.p. wskazujący, że w takim przypadku kompetencje wszystkich organów powiatu przejmuje osoba wskazana przez Prezesa Rady Ministrów.

Skoro dotychczasowy starosta nie był właściwy do wydawania decyzji po dniu rozwiązania rady powiatu, to tym bardziej nie mieli umocowania do wydawania decyzji pracownicy urzędu, wydający takie decyzje z jego upoważnienia. Pracownicy ci, po dniu rozwiązania rady powiatu, mogą wydawać decyzje administracyjne, ale z upoważnienia osoby wskazanej przez Prezesa Rady Ministrów.