Do związku międzygminnego przystąpiło kilkanaście gmin. Czy, w związku ze zmianą ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g., po rozstrzygnięciu przetargów na odbiór odpadów i podpisaniu umowy - na terenie każdej gminy będącej członkiem związku można określić odrębną częstotliwość odbioru odpadów (raz w tygodniu, raz w miesiącu) i czy w takim przypadku wysokość opłaty za odbiór odpadów może zostać określona w każdej gminie w innej wysokości?
Odpowiedź:
Na terenie każdej z gmin należących do związku międzygminnego można ustalić odrębną częstotliwość odbioru odpadów komunalnych, sposób ustalania stawki oraz wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami. Natomiast w przypadku podzielenia gminy na sektory, w każdym z sektorów musi być ta sama częstotliwość odbierania odpadów, sposób ustalenia stawki oraz jej wysokość. Zgodnie z art. 6k u.u.c.p.g., rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę: liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę, ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych, koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, oraz przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo. Choćby ze względów wskazanych wyżej opłaty za gospodarowanie odpadami mogą być różne w gminach należących do związku, przy czym kompetencje do decydowania o częstotliwości odbioru odpadów, ustalaniu opłat za gospodarowanie odpadami i ich egzekucją przejmie na siebie związek gmin na mocy art. 3 ust. 2a u.u.c.p.g.,
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym . w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Tę regulację zawiera również art. 3 ust. 2a u.u.c.p.g., Stosownie do tego przepisu w razie wykonywania przez związek międzygminny zadań w zakresie czystości i porządku, o których mowa w art. 3 ust. 2 u.u.c.p.g., , to określone w tej ustawie prawa i obowiązki organów gminy, w tym uchwalanie aktów prawa miejscowego, wykonują właściwe organy tego związku.
To zainteresowane gminy określają, jakie zadania, należące do zakresu ich działania, będą wykonywane wspólnie i w tym celu tworzą związek międzygminny, na który przenoszą obowiązek wykonywania określonych zadań. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku, dotyczące wykonywania zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek. Gminy, które zgodnie z obowiązującą procedurą przystąpią do związku gmin cedują, z mocy prawa, zgodnie z art. 64 ust. 3 u.u.c.p.g., w zw. z art. 3 ust. 2a u.u.c.p.g., , swoje prawa i obowiązki na związek w zakresie zadań przekazanych związkowi z dniem ogłoszenia statutu związku.
Zadania przekazane przez gminy stają się zadaniami własnymi związku. Zakres zdolności prawnej związku w stosunku do powierzonych mu zadań jest tożsamy z zakresem zdolności prawnej gmin, które w nim uczestniczą. Zgromadzenie związku międzygminnego utworzonego na podstawie art. 3 ust. 2a u.u.c.p.g., może więc uchwalać akty prawa miejscowego wynikające z u.u.c.p.g., , w szczególności w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zarząd zaś związku międzygminnego jest uprawniony do wydawania wszelkich decyzji administracyjnych wydawanych na podstawie u.u.c.p.g., na takich samych zasadach jak organy gmin wchodzących w skład związku.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)