Samorząd chce stawiać na inwestycje, które napędzają koniunkturę gospodarczą, dają szansę na nowe miejsca pracy, przyciągają do miasta kapitał i ludzi oraz poprawiają komfort życia i pracy mieszkańców. "Największe potrzeby Częstochowy związane są z dalszą poprawą infrastruktury drogowej oraz uzbrojeniem terenów inwestycyjnych" – uważa zastępca prezydenta miasta Mirosław Soborak.
Zastępca kierownika Biura Funduszy Europejskich Anna Król-Wiśniewska poinformowała, że uzbrojenie terenów inwestycyjnych pozwoli zaoferować je potencjalnym przedsiębiorcom, którzy inwestując na przygotowanych, uzbrojonych już terenach stworzą nowe miejsca pracy. Dodała, że przewiduje się połączenie terenów inwestycyjnych w Częstochowie i okolicach z węzłami planowanej autostrady A1. Jest to jeden z kluczowych dla samorządu projektów, który ma przyczynić się do podniesienia konkurencyjności oraz wzrostu potencjału gospodarczego Subregionu Północnego Województwa Śląskiego. Prace nad projektem trwają.
Soborak: "Szkoda, że w nowym rozdaniu pieniądze na inwestycje drogowe dla samorządów zostaną mocno ograniczone, bo będą dzielone tylko w ramach rozdziału dotacji na tzw. projekty kluczowe w województwach. Będziemy chcieli jednak dobrze wykorzystać możliwości aplikowania w sferach wspierania rozwoju gospodarczego i ochrony środowiska, które są traktowane priorytetowo przez Komisję Europejską".
W planach częstochowskiego samorządu znalazło się także wiele innych inwestycji. Jak poinformował rzecznik prasowy Urzędu Miasta Włodzimierz Tutaj wstępnie przewiduje się m.in. utworzenie centrum badawczo-rozwojowego z zakresu energetyki, którego zadaniem będzie transfer wiedzy i technologii do przemysłu - w ramach współpracy uczelni z przedsiębiorcami.
Pieniądze unijne samorządowcy chcieliby także przeznaczyć na renowację i dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych wpisanej do rejestru zabytków siedziby Teatru im. Adama Mickiewicza, termomodernizację budynków publicznych - głównie szkół, zmianę systemu oświetlenia (szersze wykorzystanie energooszczędnej technologii LED) i systemów grzewczych na bardziej ekologiczne (niskoemisyjne), modernizację i budowę kanalizacji deszczowej, modernizację miejskiej oczyszczalni ścieków.
Na tej liście znalazły się także inwestycje związane z transportem publicznym, jak m.in. budowa centrów przesiadkowych - w ramach projektu subregionalnego wstępnie zakłada się utworzenie centrów w Częstochowie, Kłobucku, Myszkowie i Koniecpolu. Biuro Funduszy Europejskich podaje, że w Częstochowie są rozważane trzy lokalizacje - w pobliżu głównego dworca kolejowego i dworca autobusowego, oraz przy dworcach kolejowych Częstochowa-Stradom i Częstochowa-Raków.
Samorząd chce także kontynuować dalszą modernizację taboru tramwajowego i autobusowego, jak również wybudować nowe odgałęzienie linii tramwajowej w północnej części miasta (obecnie analizowane są warianty nowych połączeń, jednym z nich jest np. przedłużenie linii tramwajowej przez osiedle Parkitka z pętlą przy Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym).
W ramach Subregionu Północnego Województwa Śląskiego trwają również rozmowy w sprawie realizacji wspólnego projektu dotyczącego utworzenia szlaków turystycznych, ścieżek rowerowych i oznakowania Jury Krakowsko-Częstochowskiej. "Czekamy na decyzję Komisji Europejskiej co do kwestii dofinansowanie projektów z zakresu turystyki w nowym okresie programowania" - dodaje biuro prasowe.
Samorząd podkreśla, że w planach jest także szereg tzw. "miękkich" projektów związanych z rozwojem kapitału intelektualnego, wzmocnieniem potencjału edukacyjnego, jak również związanych z aktywizacją osób wykluczonych społecznie i walką z bezrobociem (m.in. poprzez pozyskanie pieniędzy na tworzenie spółdzielni socjalnych).
Na koniec grudnia ubiegłego roku w ponad 230-tysięcznej Częstochowie było 16 259 zarejestrowanych bezrobotnych (stopa bezrobocia 13,5 proc. wobec średniej w regionie 11,1 proc.). Wyższe bezrobocie odnotowano w woj. śląskim m.in. w Sosnowcu (15,1 proc.), Świętochłowicach (17,8 proc.) i Bytomiu (20 proc.).
ktp/ ako/