Zaplanowana w budżecie na 2012 r. kwota części oświatowej subwencji ogólnej jest o 4,8% wyższa niż w poprzednim roku i wynosi w sumie 38.711.095 tys. zł. Tym samym, zgodnie z szacunkami MEN, na jednego ucznia przypadnie o 5,1% więcej środków. Dane te nie są jednak stuprocentowo pewne, a na ich wysokość mogą wpłynąć zmiany w liczbie uczniów bądź liczbie nauczycieli posiadających poszczególne stopnie awansu zawodowego.
Zgodnie z wyliczeniami MEN, do gmin powinno trafić łącznie 23.285.886 tys.zł. Powiaty otrzymają 14.550.125 tys. zł. a do kas województw wpłynie 778.304 tys. zł. Jest to o 4,8% więcej niż w zeszłym roku.
Przy podziale części oświatowej subwencji ogólnej pomiędzy poszczególne j.s.t. kluczowe znaczenie będzie miał wskaźnik liczby uczniów przeliczeniowych, na które złożą się zróżnicowane wagi dla wybranych kategorii uczniów (wychowanków) i określonych typów i rodzajów szkół oraz wskaźnik korygujący uwzględniający stopnie awansu zawodowego nauczycieli. Przyjęcie takiego rozwiązania ma, w ocenie MEN, umożliwić przekazywanie relatywnie wyższych kwot do tych j.s.t., w których udział etatów nauczycieli o najwyższych stopniach awansu zawodowego w relacji do ogólnej liczby etatów nauczycieli jest wyższy, a tym samym wiąże się z wyższymi wydatkami na wynagrodzenia. O obciążeniach, jakie stanowi m.in. dla budżetów gmin wypłata wynagrodzeń dla nauczycieli informowały w ostatnim czasie wielokrotnie media.
Na zwiększenie wysokości części oświatowej subwencji ogólnej ma też objęcie sześciolatków obowiązkiem szkolnym z dniem 1 września 2012 r. Skutkować to będzie zwiększeniem wskazanych w rozporządzeniu wag o 4,7%. Zmieniono również opis innych wag tak, by objęły uczniów niepełnosprawnych z afazją, zespołem Aspergera bądź lekkim upośledzeniem umysłowym. Ponadto definicję zadań szkolnych rozszerzono o zadanie polegające na zapewnieniu od dnia 1 września 2012 warunków do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Projektowane rozporządzenie miałoby wejść w życie 1 stycznia 2012 r.
Źródło: legislacja.rcl.gov.pl