Będzie to kolejna już w Chorzowie taka kompleksowa przebudowa - według samorządu ul. 3 Maja jest już ostatnią kluczową arterią w mieście, która nie doczekała się jeszcze remontu. W poprzednich latach wyremontowano w podobny sposób m.in. ul. Armii Krajowej, która przecina inną część Chorzowa: od Katowic po Świętochłowice.
Zarówno przebudowana już ul. Armii Krajowej, jak i planowana do przebudowy ul. 3 Maja, mieszczą prócz pieszych i samochodów torowiska tramwajowe. W przypadku tej pierwszej tramwaje jeżdżą środkiem arterii, na 3 Maja linia na niespełna połowie długości przebiega poza drogą, choć jest tam (prócz mijanki) jednotorowa.
Według specyfikacji przetargowej, na podstawie której wyłoniono wykonawcę projektu, z którym przedstawiciele Tramwajów Śląskich oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Chorzowie podpisali we wtorek wartą 550 tys. zł umowę, tramwajowa spółka chciałaby, aby w przyszłości cały odcinek wzdłuż ul. 3 Maja był dwutorowy.
Zgodnie z zapisami specyfikacji wyłoniony wykonawca projektu, firma Grontmij Polska, ma w ramach prac przedprojektowych m.in. przedstawić trzy koncepcje umiejscowienia torowiska i przystanków - uzgodnionych z chorzowskim magistratem i Tramwajami Śląskimi. Spośród nich wybrany zostanie wariant do ostatecznego zaprojektowania.
Według informacji dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Chorzowie Piotra Wojtali dokumentacja projektowa została zamówiona wspólnie przez tę spółkę i Tramwaje Śląskie (Tramwaje przeprowadziły postępowanie przetargowe). Projekt w części tramwajowej ma kosztować 450 tys. zł netto; w drogowej - 100 tys. zł netto.
Niezależnie swój projekt przebudowy podziemnych instalacji zamawia Chorzowsko-Świętochłowickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, które jako pierwsze wejdzie na plac robót, wykonując pod ul. 3 Maja m.in. nową kanalizację. Po wymianie instalacji Tramwaje Śląskie zamówią budowę nowych torowisk; część drogowa będzie wykonywana jako ostatnia.
Dowiedz się więcej z książki | |
Prawo zamówień publicznych. 631 pytań i odpowiedzi
|
Po przebudowie ul. 3 Maja zmieni wygląd. "Nadal będzie to droga zbiorcza, ale chcemy wzmocnić bezpieczeństwo ruchu pieszych, poprawić je na skrzyżowaniach. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie; doświetlone zostaną przejścia dla pieszych. Powstaną nowa droga rowerowa, nowe przystanki, najpewniej pojawią się też zatoki dla autobusów" - powiedział PAP Wojtala.
Ostateczny kształt tych rozwiązań ma zostać zaproponowany przez projektanta i wówczas uzgadniany z miastem i tramwajową spółką - na ostateczny wygląd ulicy wpłynie przyjęta koncepcja poprowadzenia torów tramwajowych.
Cała inwestycja obejmie ul. 3 Maja o długości 2139 metrów od jej początku przy ul. Katowickiej, po przebudowane już skrzyżowanie ulic Chorzowskiej i Bytomskiej u granicy sąsiednich Świętochłowic (gdzie torowisko tramwajowe już rozbudowano do dwóch torów).
Zgodnie ze specyfikacją firma Grontmij Polska powinna zakończyć prace projektowe do 30 czerwca 2016 r. Według szefa Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Chorzowie prace w części tramwajowej i drogowej będą najpewniej realizowane w 2017 i 2018 r. Przedstawiciele miasta szacują, że przebudowa powinna kosztować ok. 40 mln zł. W części tramwajowej wesprą ją środki unijne nowego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie. Ostateczny koszt będzie znany po opracowaniu projektu i kosztorysu.
"Po zakończeniu tej inwestycji w planach na kolejne lata są ul. Hajducka i Bojowników o Wolność i Demokrację" - zapowiedział we wtorek prezydent Chorzowa Andrzej Kotala. (PAP)