Pytanie:
Czy zastępca burmistrza może otrzymać stały dodatek specjalny?
Na podstawie jakich przepisów prawa?

Odpowiedź:

Burmistrz może przyznać swojemu zastępcy dodatek specjalny, jednak nie może to być dodatek stały.

Uzasadnienie:
W pierwszym rzędzie należy wskazać, że zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.o.p.s., dodatek specjalny z mocy tej ustawy przysługuje wyłącznie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa. Z kolei art. 36 ust. 5 u.o.p.s. stanowi, że pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny.

W myśl art. 31 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna, wyznaczona do tego osoba. I tak, zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wójt (burmistrz, prezydent miasta) w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę.

Są oni bowiem, na mocy art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych - dalej u.o.p.s., zatrudniani na podstawie powołania. Ponadto, jak wskazuje art. 7 pkt 1 u.o.p.s., do kompetencji burmistrza należą czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do jego zastępcy.

Reasumując, burmistrz może przyznać swojemu zastępcy dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych. Dodatek ten przyznawany jest na czas określony.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczń Społecznych
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów