Pytanie:
Powiat będzie budował szkołę.
Czy można zapisać w budżecie na dany rok tylko np."budowa fundamentów" bez tworzenia wieloletniej prognozy finansowej jako pierwszy etap na razie jednorocznej inwestycji?
Odpowiedź:
Budowa szkoły jako realizacja zamierzenia wynikającego z potrzeb danej społeczności samorządowej powinna być ujęta w WPF.
Uzasadnienie:
Wieloletnia Prognoza Finansowa stanowi realizację zapisów art. 226 i 227 ustawa z 27.08.2009 r. o finansach publicznym - dalej u.f.p. WPF jest wieloletnią prognozą dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów w perspektywie co najmniej 4-letnim (na okres spłaty zadłużenia). Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmiany należy wyłącznie do zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia wraz z projektem uchwały budżetowej:
1. regionalnej izbie obrachunkowej - celem zaopiniowania;
2. organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
W celu udzielenia prawidłowej odpowiedzi należy ustalić, czy powiat dokonuje przedsięwzięć w rozumieniu art. 226 ust. 3 i 4 u.f.p.
Zgodnie z przywołanym przepisem w załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej określa się odrębnie dla każdego przedsięwzięcia:
3. nazwę i cel;
4. jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia;
5. okres realizacji i łączne nakłady finansowe;
6. limity wydatków w poszczególnych latach;
7. limit zobowiązań.
Przez przedsięwzięcia, o których mowa w art. 226 ust. 4 u.f.p., należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z:
8. programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 u.f.p.;
9. umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Należy przy tym zauważyć, że ustawa o finansach publicznych nie zawiera prawnej definicji "wieloletnich programów, projektów oraz zadań", będącymi w myśl art. 226 ust. 4 u.f.p., przedsięwzięciami ujmowanymi w WPF. Kompetencje do ustanawiania konkretnych przedsięwzięć należą bowiem do organów jednostek samorządu terytorialnego, które mogą to czynić w ramach obowiązujących przepisów, regulujących m.in. zakres zadań danej jednostki samorządu terytorialnego.
W mojej ocenie budowa szkoły powinna zostać wymieniona jako wieloletnie przedsięwzięcie, które jest realizowane i planowane do realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego. Należy bowiem zauważyć, że wszelkie przewidziane do realizacji w określonej perspektywie czasowej zamierzenia wynikające z potrzeb danej społeczności samorządowej, z lokalnych i regionalnych strategii rozwoju powinny mieć swoje odzwierciedlenie w uchwalonym WPF.