Na terenie górniczym kopalni melafiru (przedsięwzięcie zawsze znacząco oddziaływujące na środowisko) planowana jest budowa linii kablowej niskiego napięcia SN 20 kV. Wójt gminy wystąpił o uzgodnienie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego do marszałka. Marszałek odesłał ww. do starosty (odnośnie zagrożenia osuwaniem się mas ziemnych). Terenu ww. nie ma w rejestrze starosty - nie było informacji o występowaniu osuwania mas.
Odpowiedź
Nie znamy przyczyn, dla których marszałek odmówił uzgodnienia, trudno więc o jednoznaczną odpowiedź. Marszałek odsyłając sprawę do starosty powinien wskazać przyczyny odmowy dokonania uzgodnienia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Prowadzenie spraw związanych z uzgadnianiem decyzji ustalenia lokalizacji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy, w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych należy do kompetencji starosty. Zagadnienia, zwłaszcza dotyczące kompetencji starostów i źródeł finansowania odnośnie zagadnień związanych z ruchami masowymi, zostały zapisane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 20 czerwca 2007 r. w sprawie informacji dotyczących ruchów masowych ziemi (Dz. U. Nr 121, poz. 840). Jeśli jednak w rejestrze starosty teren nie jest wskazany jako zagrożony osuwiskiem, to organem administracji geologicznej powinien być marszałek województwa. Może się jednak i tak zdarzyć, że starosta nie posiada map stwierdzających występowanie tego zjawiska w terenie, a zatem nie wie, że dany teren znajduje się np. w bazie SOPO działającej w ramach Centralnej Bazy Danych Geologicznych, gdzie ten konkretny teren figuruje jako zagrożony osuwiskiem. Zważywszy, że geolodzy powiatowi mają do dyspozycji w zasadzie dwa rodzaje materiałów kartograficznych zawierających informacje o występowaniu osuwisk jest możliwe, że starosta może nie mieć terenu ujętego w rejestrze, jako zagrożonego osuwiskiem. Źródła, z których można czerpać wiedzę na ten temat są ograniczone. Pierwsze, to Katalog osuwisk w układzie wojewódzkim zrealizowany na przełomie lat 60-siątych i 70-dziesiątych -publikacja dostępna jedynie w Centralnym Archiwum, drugie - to informacje zawarte na Szczegółowej Mapie Geologicznej Polski w skali 1:50 000. Tylko nieliczne gminy maja zrealizowane mapy występowania osuwisk w skali 1:10 000. Były one wykonywane bądź na zlecenie jednostek samorządowych bądź w ramach projektu SOPO. Baza SOPO i zawarte w niej informacje dotyczące terenów zagrożonych takimi ruchami stanowi zasób informacji otwartych, a więc dostępnych dla każdego poprzez łącza internetowe, a więc i dla starosty. Gdyby jednak okazało się, że w bazie SOPO dany teren jako zagrożony ruchami mas ziemnych nie figuruje, to spór o właściwość może rozstrzygnąć tylko naczelny Sąd Administracyjny, skoro oba organy uznają się za niewłaściwe do uzgodnienia decyzji.
Przewidzianym przez prawo środkiem, który w pierwszej kolejności ma służyć rozstrzyganiu sporów pomiędzy organami jest postanowienie o przekazaniu sprawy według właściwości, o którym mowa w art. 65 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) - dalej k.p.a. Przepis ten stanowi, że jeżeli organ administracji publicznej, do którego podanie wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie, niezwłocznie przekazuje je do organu właściwego, a przekazanie sprawy do organu właściwego następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. W orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok NSA z dnia 22 grudnia 2008 r., I OW 98/08, ONSAiWSA z 2009 r., nr 6, poz. 105) wyrażono pogląd, że wydanie przez organ ostatecznego postanowienia w trybie art. 65 § 1 k.p.a. jest koniecznym warunkiem wystąpienia o rozstrzygniecie sporu, o jakim mowa w art. 22 k.p.a. Przy formułowaniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego lub sporu o właściwość trzeba uwzględnić przede wszystkim dwa następujące założenia: po pierwsze - wystąpienie z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu musi być poprzedzone ustaleniami i rozważaniami pozwalającymi na stwierdzenie, że przy wykorzystaniu wszelkich metod wykładni organ, do którego wpłynęło żądanie rozpoznania sprawy, nie jest właściwy, po drugie - przedmiot sporu kompetencyjnego lub sporu o właściwość powinien być na tyle precyzyjnie sformułowany, aby można było określić sprawę, która ma być rozpoznana. Wtedy tylko jest możliwość wskazania przez Sąd organu właściwego na podstawie art. 15 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270).